ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

פיצ׳ר חדש בגוגל אנליטיקס – ״קיבוץ תוכן״

לפני ימים ספורים גוגל שחררו פיצ׳ר מגניב במיוחד לגוגל אנליטיקס ואני רוצה לתת לכם סקירה קטנה עליו וללמד אתכם איך תוכלו להשתמש בו באתר שלכם.

בגדול מה שהפיצ׳ר הזה עושה זה נותן לכם לחלק את האתר שלכם לנושאים כדי שתוכלו לצפות בנתונים ולהשוות בין הביצועים של הקטגוריות השונות.

כדי שתבינו למה אתם צריכים את זה אני רוצה לתת דוגמא קטנה:

אז נגיד שאתם מוסד אקדמי גדול ויש לכם 10 פקולטות שונות באתר. מחלקה להנדסה, רפואה, מחשבים, סוציולוגיה, משפטים ועוד…

כל פקולטה כזאת מחולקת לתתי נושאים על פי ההתמחויות השונות. למשל במחלקת ההנדסה יש הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת תעו״נ והנדסת אלקטרוניקה, כאשר בכל אחת ממחלקות ההנדסה יש עמודים עם מידע רלוונטי למתעניינים על נושאי הלימוד, תוכנית הלימודים, המרצים ועוד מידע שאמור לשכנע אותם להשאיר פרטים.

המבנה של האתר שלכם נראה בערך ככה:

עכשיו אתם רוצים לצפות בביצועים של כל אחת ממחלקות ההנדסה ולהשוות בינה לבין המחלקות האחרות, וכמובן גם להשוות בין הפקולטות השונות באופן כללי יותר:

איך תוכלו לעשות את זה?

בשתי דרכים:

האחת – ללכת לדוח בגוגל אנליטיקס שמציג את הנתונים על כל הדפים ואז לצפות בכל דף בנפרד.

כלומר – בכל אחת מהמחלקות אתם תצטרכו ללכת לכל אחד מהדפים, לסכם את הנתונים במחשבון, לעשות ממוצע ולהשוות בינו לבין הממוצע במחלקה השניה…

או בקיצור – כאב ראש לא נורמלי!

הדרך השניה היא פשוט להשתמש בContent Grouping של גוגל אנליטיקס ואז להשוות בין כל המחלקות בדוח אחד מוכן מראש. לא שווה?!

בואו נראה איך עושים את זה בפועל

[הערה] באופן עקרוני אפשר לעשות את אותו הדבר עם custom dimensions (לקבוע את מחלקות האתר בתור dimension ואת שמות המחלקות השונות בתור הvalues של הdimension) או עם סגמנטים, אבל הרעיון בcontent grouping הוא לאפשר לבעל האתר לעשות את זה בצורה הרבה יותר פשוטה ואינטואיטיבית. עוד על Custom Dimensions בגוגל אנליטיקס אפשר לקרוא בפוסט הקודם שלי. [/סגור הערה]

אז קודם כל בואו נעשה לעצמנו את החלוקה על דף טיוטה:

Content Grouping 1: Faculties

Content Groups: Engineering, MBA, Sociology etc.

Content Grouping 2: Engineering

Content Groups: Mechanical Engineering, Electrical Engineering, Structural Engineering

החלוקה הראשונה של הפקולטות תופיע לנו כשנבחר Faculties בתור Primary dimension ואז הערכים שנראה יהיו Engineering, MBA, Sociology (ככה נוכל להשוות ביניהם).

החלוקה השנייה תופיע כשנבחר Engineering בתור Primary dimension ואז נראה את מחלקות ההנדסה השונות בתור הערכים:

ווואווו!!

שימו לב מה אנחנו מגלים הודות לדוח הזה – אחוז הנטישה באזור של הנדסת הבניין באתר היה 14.82% לעומת 95.28% באזור של הנדסת המכונות!

האם זה אומר עלינו משהו? אולי יש בעיה כלשהיא באזור הזה באתר? אולי זה מסמל על איזושהיא מגמה בשוק של לימודי ההנדסה?

בכל אופן בלי הדו״ח הזה שמשווה בין מחלקות (במקום בין דפים בודדים) לא היינו יכולים לדעת אף פעם שהנדסת המכונות אצלנו זה להיט.

עכשיו בואו נראה איך עושים את זה מבחינה טכנית

כדי ליצור את החלוקה נכנס לתפריט הadmin בצד ימין של המסך (אם אתם בממשק באנגלית), לאחר מכן נבחר את הפרופיל (או view בשמו החדש) הרצוי ואז נלחץ על Content Grouping.

עכשיו נלחץ על Create New Content Grouping 

ויפתח לנו חלון עם 3 אפשרויות שבעזרתם אפשר לקבץ את התוכן באתר שלנו בקבוצות.

1. הדרך הראשונה לסימון התוכן היא באמצעות נגיעה קטנה בקוד המקור של האתר.

כל מה שעליכם לעשות זה לבחור את האינדקס (שימו לב שאפשר ליצור עד 5 חלוקות בלבד), ולהעתיק את הקוד הרלוונטי על פי הגרסא של גוגל אנליטיקס שמותקנת אצלכם באתר.

למשל אם יש לכם את הגרסא הקלאסית תצטרכו לקחת את הקוד הזה:

_gaq.push([‘_setPageGroup’, 1 , ‘Our Group Name’]);

ולשים אותו בכל עמוד ששייך לאחת מהקבוצות שהגדרנו.

למשל – בעמודים של הפקולטה להנדסה נכתוב:

_gaq.push([‘_setPageGroup’, 1 , ‘Engineering’]);

בעמודים של הפקולטה למנע״ס נכתוב:

_gaq.push([‘_setPageGroup’, 1 , ‘MBA’]);

 וכן הלאה…

אותו כנ״ל גם לגבי המחלקות בפקולטה להנדסה, אבל כאן נשים מספר שונה באינדקס על פי המספר שבחרנו כשפתחנו את הקבוצה באנליטיקס (שימו לב שאפשר ליצור עד 5 קבוצות).

בהערת אגב אני רוצה לציין שמוזר לי מאוד שגוגל מאפשרים את הפיצ׳ר הזה גם בגרסא הקלאסית של אנליטיקס מכיוון שבעוד חודשים ספורים היא אמורה להעלם מן העולם, כך לפחות על פי הפרסומים של גוגל על המעבר המתוכנן ליוניברסל אנליטיקס.

2. הדרך השניה היא באמצעות קביעת כללים, שעל פיהם אנליטיקס ידע שכל מה שמכיל מחרוזת מסויימת בURL או בכותרת של העמוד (או Screen Name באפליקציות) – יכנס לקבוצה שלנו.

למשל אם לכל הדפים של מחלקת ההנדסה נמצאים בURL עם תיקייה www.oursite.com/engineering נגדיר את זה בpage וגוגל אנליטיקס ידע לקבץ אותם באותה קבוצה.

3. הדרך האחרונה זה לקבוע כללים, שזה פחות או יותר כמו הדרך השניה רק שבאמצעות הכללים אפשר גם להגדיר תנאים מורכבים יותר של AND, OR או שניהם ביחד.

סיכום

אני מקווה שלא סיבכתי אתכם יותר מדי. זה באמת לא כזה מורכב…

שימו לב שיכולים לעבור 24 שעות עד שתראו את הנתונים בדוחות. כשגוגל חושבת לאט היא מגיבה מהר 😉

ומי שרוצה לעשות recap על מה שכתבתי יכול לצפות כאן בסרטון ההסבר של גוגל לכל הנושא הזה של ה-Content Grouping:

עדכון חשוב (12.1.14):

לאחר שהרבה משתמשים דיווחו על חוסר יכולת לראות את אפשרות הפילוח לפי Content Grouoping בדוחות שלהם – גוגל תיקנו את הבעיה ומעכשיו אין צורך להכנס לprimary dimension אלא אפשר פשוט לבחור את זה כאן:

זה לא נמצא בכל דוח אלא רק בדוחות של התוכן, אבל אם תלחצו על החץ הקטן תראו את רשימת הקבוצות שיצרתם.

בהצלחה