ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

מדידת המרות בגוגל אנליטיקס 4 – 4 טריקים למדידה חכמה

אפשר לומר שהנתון הכי משמעותי עבור כל מי שמשתמש בגוגל אנליטיקס, ולא משנה אם זה יוניברסל אנליטיקס או גוגל אנליטיקס 4, הוא מדידת המרות.

העניין הוא שיש הבדל משמעותי במדידת ההמרות של גוגל אנליטיקס 4 לעומת מה שהיינו רגילים אליו ביוניברסל אנליטיקס, ובפוסט הזה אני הולך לדבר על ההבדל, וגם לתת 4 טריקים שיעזרו לכם למדוד המרות ״כמו פעם״.

אם תסתכלו על המספרים כמו שהייתם מסתכלים עליהם פעם – המסקנות שלכם יהיו מוטעות, כי שתי המערכות מודדות בצורה שונה לחלוטין.

מה זו המרה?

המרה, או גול כפי שזה נקרא ביוניברסל אנליטיקס, היא הפעולה החשובה ביותר שארצה למדוד בתור בעל האתר, והיא זו שמבחינתי משקפת ״ביקור מוצלח״.

ביוניברסל אנליטיקס קראו לזה goal, והיינו מגדירים המרות באמצעות destination url (כלומר גולשים שהגיעו לעמוד מסוים), או event (כלומר גולשים שביצעו פעולה מסויימת כמו שליחת טופס, הורדת PDF וכד׳).

ברגע שהגדרנו את הגול, גוגל מאפשרים לנו להשתמש במגוון מטריקות שקשורות לגול הזה, למשל goal X completions שמציג כמה פעמים הגול בוצע, וכמובן goal X conversion rate שמראה את יחס ההמרה של הגול.

שימו לב שהגול אמנם מבוסס על צפייה בעמוד או event, אבל גול ואיוונט הן מטריקות שמתנהגות באופן שונה לחלוטין, ונסביר את זה בהמשך.

מה זה יחס המרה?

כמו כל ״יחס״, גם יחס המרה הוא יחס בין שני מספרים.

אבל מהם המספרים?

אז פה הדברים מתחילים להיות קצת יותר מורכבים.

תחשבו על הסיטואציה הבאה:

גולש 1 נכנס לאתר ביום ראשון וממלא טופס ליד, ולאחר מכן ביום שלישי וממלא שוב פעם טופס ליד.

גולש 2 נכנס לאתר ביום ראשון בשעה 9:00 וממלא טופס ליד, ובשעה 9:20 ממלא שוב טופס ליד כי הוא עצבני על זה שלא חזרו אליו תוך 20 דקות.

גולש 3 נכנס לאתר ביום ראשון, שלישי וחמישי, אבל לא ממלא ליד באף אחת מהפעמים.

מה יחס ההמרה של האתר הזה?

מצד אחד, שני גולשים מתוך 3 השאירו ליד, אז יחס ההמרה הוא 66%.

מצד שני, היו 6 ביקורים באתר, וב-3 ביקורים הגולש השאיר פרטים, ולכן יחס ההמרה הוא 50%.

מצד שלישי, גולש 2 השאיר ליד פעמיים באותו ביקור, אז זה כבר 4 לידים ב-6 ביקורים, ואז יחס ההמרה שוב חוזר להיות 66%, או 133% אם מחלקים את כמות הפעמים שהטופס נשלח (4) בכמות הגולשים (3).

בלבלתי אותכם?

שניה נסדר את הכל.

ביוניברסל אנליטיקס, המרה נמדדת רק פעם אחת בכל ביקור, ולכן יחס המרה יהיה כמות ההמרות לחלק לכמות הביקורים.

זה אומר שאם היו לנו 3 גולשים, שביקרו באתר 6 פעמים, וב-3 ביקורים הטופס נשלח לפחות פעם אחת – יחס ההמרה יהיה 50% למרות שבפועל קיבלנו רק 2 לידים ייחודיים (בגלל גולש 1 שמילא טופס בשני ביקורים שונים), ולמרות שגולש 2 מילא טופס פעמיים באותו ביקור.

כמה פעמים האיוונט form_submit נשלח? 4 פעמים, כי בפועל הטופס נשלח 4 פעמים.

מה יופיע במטריקה goal completions? רק 3, כי הגול סופר רק המרה אחת בכל ביקור.

מה יופיע במטריקה goal conversion rate? כמו שאמרתי יופיע 50%, כי ב-3 מתוך 6 הביקורים נשלח הטופס.

בקיצור – המרה, או גול ביוניברסל אנליטיקס, נספר רק פעם אחת בכל סשן.

אתם יכולים לראות בדוגמא שלפניכם. הגול הזה מבוסס על צפיות בדפים, וכמות הדפים שהוא נספר היא 2,727:

מצד שני אם אני אלך לדוח All Pages ואסתכל כמה צפיות היו לעמוד הזה, אני אראה שהיו לו 3,212 צפיות, אבל רק 2,727 מתוכן היו ייחודיות (כלומר פעם אחת פר סשן), ולכן הגול נספר רק 2,727 פעמים:

ועכשיו לגוגל אנליטיקס 4

בגוגל אנליטיקס 4 המצב טיפה שונה.

כשאנחנו מגדירים conversion, אנחנו בעצם לוקחים איוונט קיים ומסמנים אותו בתור conversion.

העניין הוא, שההמרה לא נספרת רק פעם אחת בסשן, אלא בכל פעם שמישהו מבצע את האיוונט.

זה לא תמיד המצב הרצוי, כיוון שאם מישהו משאיר ליד פעמיים באותו ביקור, אתם לא רוצים לספור אותו פעמיים בתור המרה.

בנוסף, הרבה פעמים אנחנו נרצה לספור את הליד רק פעם אחת פר גולש, כי מה זה משנה אם גולש השאיר ליד כמה פעמים. בסוף הליד הוא אותו ליד.

הפתרונות: איך מודדים המרות בגוגל אנליטיקס 4, רק פעם אחת פר ביקור/יוזר

ישנם 4 פתרונות אפשריים שיאפשרו לכם למדוד המרות בגוגל אנליטיקס 4 רק פעם אחת עבור כל סשן, או אפילו פעם אחת פר יוזר אם תרצו.

פתרון #1 – לוקר סטודיו

תחשבו שיש לי דוח מקורות תנועה, ואני רוצה לראות כמה סשנים ביצעו גלילה לפחות פעם אחת, כי מבחינתי זה מעיד על ביקור מוצלח (רק לצורך ההמחשה).

אז מצד אחד יש לי את זה:

ומצד שני רשימה של האיוונטים עם ספירה (יותר מפעם אחת פר סשן):

העניין הוא ש-event count סופר בכל פעם שהאיוונט קורה, ואני רוצה שבדוח מקורות התנועה תהיה עוד עמודה שתגיד לי כמה סשנים עם גלילה היו לכל מקור, ומה היה אחוז ההמרה (כלומר סשנים עם גלילה לחלק לסך הסשנים שהגיעו מאותו מקור תנועה).

כזה:

איך עשיתי את זה? נורא פשוט.

במקום לקחת את הנתונים ישירות מגוגל אנליטיקס, ככה:

אני יוצר data source חדש מסוג בלנד, ומגדיר אותו באופן הבא:

שימו לב שבטבלה השנייה בחרתי באותם דיימנשנים ואפילו באותה מטריקה, אבל הוספתי את הפילטר שיגרום למטריקה sessions לספור רק סשנים בהם בוצע האיוונט scroll.

לאחר מכן אוסיף את המטריקה Sessions מתוך הטבלה השניה:

וזה מה שיצא בסוף. המטריקה Sessions with scroll היא המטריקה Sessions מהטבלה השניה:

אתם יכולים לראות שאם אני מוסיף את המטריקה sessions לטבלה של האיוונטים, אני באמת רואה שהיו 1000 סשנים שביצעו את האיוונט scroll, וזה גם הטוטאל שמוצג לי בטבלה של ה-blend:

כמובן שאני יכול להוסיף עוד מטריקה שתציג את היחס בין כמות הסשנים באופן כללי לכמות הסשנים שעשו scroll.

פתרון #2 – סגמנט באנליטיקס

הפתרון השני הוא דווקא באנליטיקס. אצור סגמנט של סשנים שבהם בוצע האיוונט scroll:

וזה יציג לי את אותה טבלה עם אותם נתונים, רק שפה אין לי אפשרות להציג את כמות הסשנים הכללית אלא אם כן אני מוסיף סגמנט נוסף של All users, אבל מבחינה ויזואלית זה פחות טוב:

פתרון #3: יצירת קהל בגוגל אנליטיקס

הפתרון הזה משתמש באחת התכונות שאני הכי אוהב בגוגל אנליטיקס 4 – שליחת איוונט כשמישהו מצטרף לקהל.

אני חושב שאפשרות יצירת הקהלים בגוגל אנליטיקס 4 היא מתקדמת מאוד, ואם זה לא מספיק – אתם יכולים לבקש מהמערכת לשלוח עבורכם איוונט בכל פעם שמישהו מצטרף לקהל.

מה שאנחנו נעשה זה ניצור קהל שיכיל את כל מי שביצע גלילה רק אחרי שהאיוונט session_start נשלח, וכאשר זה קורה – נבקש מהאנליטיקס לשלוח בשבילנו איוונט שאותו נספור בתור המרה.

מכיוון שהאיוונט session_start נשלח אוטומטית בתחילת כל סשן – הגולש יכנס לקהל רק פעם אחת במהלך הסשן, והאיוונט של ההמרה ישלח רק פעם אחת.

1. לכו ל-Audiences תחת הגדרות ה-property

2. מחקו את השלב הקיים, ולחצו על add sequence

3. בחרו Within the same session (מכיוון שאנחנו רוצים שסדר הפעולות יתבצע באותו סשן)

4. חפשו את האיוונט session_start

5. חפשו את האיוונט scroll

* אגב, אם אתם רוצים לבצע את הטריק הזה רק פעם אחת פר יוזר במקום סשן – תוכלו לבחור את האיוונט first_visit במקום session_start, אבל אז תצטרכו לבחור ב-3 across all sessions במקום within the same session.

עכשיו לחצו על Crate new תחת audience trigger בצד ימין, תנו שם לאיוונט שאתם רוצים שגוגל אנליטיקס ישלח באופן אוטומטי בכל פעם שמישהו נכנס לקהל שלכם.

אל תשכחו לסמן את הצ׳קבוקס, כי אם מישהו כבר נמצא בקהל שלכם אבל מבקר שוב באתר וגולל – אתם כן רוצים לספור אותו שוב ולשלוח את האיוונט scroll_one_per_session:

עכשיו לכו ל-conversions ותכניסו את השם של האיוונט, וזהו. מעכשיו בכל פעם שהאיוונט הזה ישלח תיספר המרה, ובגלל ה-sequence שיצרנו זה יקרה רק פעם אחת פר סשן:

 

אופציה #4: ביג קוורי

לכל גולש באתר שלכם יש מזהה ייחודי שנשמר בביג קוורי בשם user_pseudo_id.

בנוסף, לכל סשן יש מזהה שנשמר בפרמטר session_id.

כדי לקבל את סך הסשנים, נספור את כמות השילובים הייחודיים של user_pseudo_id ו-session_id (שורה 2 בקוד), או שנספור פשוט את כמות הפעמים שבוצע האיוונט session_start.

כדי לקבל את סך הסשנים שביצעו גלילה, נספור את כמות השילובים הייחודיים של user_pseudo_id ו-session_id כאשר האיוונט היה scroll:

שימו לב שהמספר שונה טיפה מה-1,000 שקיבלנו בפתרונות הקודמים, מכיוון שגוגל אנליטיקס מביא לכם הערכה של כמות הסשנים, ואילו בביג קוורי אתם מקבלים את המספר המדוייק.

כמו כן, כדי להציג את המספר הזה לצד מקור התנועה צריך לעשות חישוב קצת יותר מסובך, אז אשמור את זה לפעם אחרת.

סיכום

גוגל אנליטיקס 4 שונה מיוניברסל אנליטיקס. זה ברור.

ראינו שביוניברסל אנליטיקס ההמרות נספרות רק פעם אחת פר סשן, ובאנליטיקס 4 הן נספרות בכל פעם שהאיוונט קורה.

בפוסט הזה הראיתי לכם 4 דרכים שיאפשרו לכם למדוד את ההמרות רק פעם אחת פר סשן, וכמובן שאתם יכולים לקחת את זה ולשנות קצת כדי שהספירה תתבצע רק פעם אחת פר יוזר.