ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

פערים בין גוגל אנליטיקס 4 ליוניברסל אנליטיקס

הדבר הראשון שכל הלקוחות שלנו עושים אחרי שאנחנו מתקינים להם את גוגל אנליטיקס 4, זה להשוות את הנתונים  החדשים למה שמופיע להם ביוניברסל.

ברוב המקרים יש פערים בנתונים של שתי המערכות, ובהנחה שאין בעייה אחרת – הפערים נובעים מהאופן שבו דברים נמדדים בגוגל אנליטיקס 4, לעומת האופן שבו הם נמדדים ביוניברסל אנליטיקס.

קיימים הרבה הבדלי מדידה עקרוניים בין שתי המערכות, ובפוסט הקרוב אסקור את ההבדלים, ואציין איזה הבדלים הם לגיטימיים ואיזה לא.

צפיות בדפים – pageviews

ביוניברסל זה נקרא pageviews, בגוגל אנליטיקס 4 זה נקרא views, ובכל מקרה זה מודד את כמות הפעמים שצפו בעמוד.

בנתון הזה לא אמורים להיות הבדלים גדולים, וגם אם יש – זה לרוב לטובת GA4 (כלומר באנליטיקס 4 יהיו קצת יותר צפיות מאשר ביוניברסל).

מספר האיוונטים

ביוניברסל זה נקרא total events, בגוגל אנליטיקס 4 זה נקרא event count, אבל בגלל שמבנה האיוונטים ביוניברסל שונה ממבנה האיוונטים ב-GA4, פה אתם צריכים לוודא שאתם באמת משווים תפוחים לתפוחים.

כלומר, אם ביוניברסל האיוונט שלכם נראה ככה:

category: contact form

action: submit

label: homepage

ב-GA4 יש סיכוי שהוא יראה אחרת, למשל:

event name: contact_form_submit

event_location: homepage

סיכוי סביר ששמות הפרמטרים יהיו שונים, וגם אם לא – באנליטיקס 4 יש לכם שכבה של event_name מעל הפרמטרים.

בקיצור – וודאו שאתם יוצרים דוח של כל הפעמים שאיוונט X בוצע – כפי שהוא מופיע ביוניברסל, לעומת כל הפעמים שאיוונט X בוצע – כפי שהוא נרשם ב-GA4.

בכל מקרה, בשני המקרים מדובר על hits, כלומר דיווח על פעולה שלא תלויה בחישוב כזה או אחר, ולכן אתם לא אמורים לראות הבדלים בין המספרים.

Sessions

פה אנחנו מגיעים לנושא הכי טריקי בגוגל אנליטיקס.

סשן זה ביקור, אבל מי מחליט מתי מתחיל ומתי מסתיים הביקור?

 

ביוניברסל אנליטיקס, סשן מסתיים ב-3 מקרים:

1. אם עברו 30 דקות מהאיוונט האחרון, ללא איוונט נוסף

2. אם הגולש נכנס ממקור תנועה אחר

3. בחצות הלילה

 

בגוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת, סשן מסתיים אם עברו 30 דקות מהאיוונט האחרון, אבל לא אם הגולש נכנס ממקור תנועה אחר.

כלומר אם גולש נכנס מאורגני, שוטט באתר במשך 10 דקות, ואז יצא לפייסבוק, ראה מודעת רימרקטינג וחזר לאתר – ביוניברסל אנליטיקס הוא יספר בתור 2 סשנים, ואילו ב-GA4 הוא יספר בתור סשן אחד.

כמה זה קורה? לא אמור לקרות הרבה, אבל יצא לי לראות הרבה אתרים שהטמיעו פרמטרים של UTM על לינקים בתוך האתר, מה שכמובן לא רצוי, וזה היה שובר להם את הסשן, ולכן בגוגל אנליטיקס 4 הם יראו פחות סשנים באופן משמעותי.

למשל גולש שהגיע מגוגל אורגני ואז מקליק על באנר שתייגתם עם utm_source=banner.

המטרה של בעל האתר היתה למדוד כמה הגיעו מהבאנר, אבל בפועל מה שקרה זה שהלחיצה על הבאנר התחילה סשן חדש, ובסך הכל התוצאה תהיה 2 סשנים במקום 1.

בגוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת, נשלח איוונט בשם session_start בכל פעם שמתחיל סשן חדש.

אם הגולש נכנס ממקור תנועה אחר כשהסשן הקודם עדיין פעיל, האיוונט הזה לא ישלח שוב והסשן הקודם ימשיך כאילו לא קרה כלום, ולכן בסופו של דבר יספר סשן 1 בלבד.

גם מבחינת הקטע של חצות הלילה – אם סשן התחיל ב-23:55 והסתיים ב-0:05, אז יוניברסל אנליטיקס יספור 2 סשנים, ואילו GA4 ימשיך את הסשן הקיים ולא ישלח איוונט נוסף של session_start.

הערה למתקדמים – למרות שגוגל אנליטיקס 4 לא יתחיל סשן חדש בחצות, המטריקה sessions תשייך אותו גם ליום הקודם וגם ליום הבא

בקיצור – סביר להניח שתראו פחות סשנים בגוגל אנליטיקס 4 לעומת מה שהייתם רואים ביוניברסל אנליטיקס, וזה יהיה בסדר גמור.

בנוסף, גוגל אנליטיקס 4 משתמש באלגוריתם שנקרא HyperLogLog++ כדי לספק לכם דאטה במהירות, ולכן המספרים של הסשנים שאתם רואים הם הערכה ולא חישוב מדוייק ב-100%:

Analytics calculates the number of sessions that occur on your site or app by estimating the number of unique session IDs. (מקור)

כאן תוכלו לקרוא עוד על ספירת סשנים בגוגל אנליטיקס 4.

Users

גם הנושא הזה עבר שינוי בגוגל אנליטיקס 4.

כמו שאתם בוודאי יודעים, לכל יוזר שמגיע לאתר שלכם יש מספר מזהה שנקרא client id.

המטריקה Users ביוניברסל אנליטיקס סוכמת את כל ה-client ids שמופיעים בטבלאות של גוגל.

בגוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת, יש שתי מטריקות – Total users ו-Active users.

המטריקה Total users סוכמת את כל ה-client ids שמופיעים בטבלאות של גוגל.

המטריקה Active users לעומת זאת, סוכמת רק את הגולשים שהיו מעורבים באתר (engaged users) או שנשלח עבורם פרמטר בשם engagement_time_msec, אותו גוגל שולחת מדי פעם כדי למדוד את זמן המעורבות של הגולשים באתר.

הבלבול נוצר בגלל שהדוחות הסטנדרטיים בגוגל אנליטיקס 4 מציגים נתונים אודות Users, כאשר למעשה מדובר ב-Active users, וזה כמובן מחושב באופן שונה מהמטריקה Users שמופיעה ביוניברסל.

הנה דוגמא לספירת היוזרים באנליטיקס 4:

ולעומת זאת הספירה ביוניברסל מציגה מספר גבוה יותר, מכיוון שהיא סופרת את כל ה-client ids ללא תלות במעורבות האקטיבית שלהם:

Bounce rate

עכשיו למלכה הבלתי מעורערת של המטריקות, זו שכולם אוהבים להסתכל עליה ולייחס לה חשיבות גבוהה (מדי), הלא היא bounce rate!

ביוניברסל אנליטיקס, bounce נספר כאשר גולש נכנס לאתר ויוצא אחרי hit אחד בלבד.

זה אומר שאם גולש נכנס לעמוד הראשון ושולח hit של pageview, ואז לא צופה בעמוד נוסף וגם לא מבצע event או transaction – הביקור הזה נספר בתור bounce.

אני לא מכיר מישהו שלא משתמש במדד הזה כדי להעריך איכות הביקורים באתר, למרות שאם תחשבו על זה – מדובר במטריקה שהיא ממש ממש overrated.

מה קורה אם הגולש נכנס לפוסט טכני בבלוג שלי שמכיל 3000 מילה, קורא אותו במשך 20 דקות ואז יוצא מהאתר בתחושה שהוא קיבל מלא ערך.

במידה ולא שמתי מעקב גלילה ולא שלחתי איוונט נוסף במהלך הביקור הזה – הוא עדיין יספר בתור bounce למרות שהוא נמשך 20 דקות שלמות!

כמובן שכל משתמשי האנליטיקס המתקדמים היו מטמיעים איוונטים כדי לקבל נתון איכותי ולא מעוות, אבל בגוגל אנליטיקס 4 לקחו את זה צעד אחד קדימה ומשתמשים במטריקה שנקראת engagement rate.

engagement נספר בכל פעם שמישהו מבקר ב-2 עמודים או יותר, פעיל באופן אקטיבי במשך 10 שניות או יותר, או מבצע המרה.

בהתחלה בכלל לא היה bounce rate בגוגל אנליטיקס 4, ורק לא מזמן הוסיפו אותו, אבל בניגוד ליוניברסל אנליטיקס – ה-bounce rate של גוגל אנליטיקס 4 הוא פשוט אחד מינוס engagement rate. כלומר אם 60% היו engaged – ה-bounce יהיה 40%.

בדוגמא שלפניכם תוכלו לראות נתונים מאותו אתר ואותה תקופת זמן, אבל מכיוון שה-bounce rate מחושב בצורה שונה, המספרים שונים לחלוטין:

Avg. Session Duration / Avg. Engagement Time per Session

בדיוק כמו עם ה-bounce rate, גם זמן הביקור מחושב בצורה שונה.

ביוניברסל הוא היה מחושב באמצעות ״הזמן של ה-hit האחרון, פחות הזמן של ה-hit הראשון״.

למשל אם הגולש נכנס לאתר בשעה 9:00 וביצע את האיוונט האחרון בשעה 9:05, זמן השהייה יהיה 5 דקות.

גוגל אנליטיקס 4 לעומת זאת מתבסס על הפרמטר engagement_time_msec שנשלח באופן אוטומטי אחת לכמה זמן (בתנאי שהגולש באמת פעיל באתר), ולכן הספירה תהיה יותר מדוייקת.

סיכום

כפי שראיתם, ישנם הרבה הבדלים באופן שבו מחושבות מטריקות בגוגל אנליטיקס 4, לעומת האופן שבו הן חושבו ביוניברסל.

אם הלקוח שלכם מתלונן שהמספרים לא אותו דבר – וודאו קודם כל שההטמעה שלכם תקינה, ואם לא מצאתם בעיות שלחו אותו לפוסט הזה. זה יסביר לו הכל.