ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

dimensions & metrics – מושגי יסוד בגוגל אנליטיקס

אני מתנצל מראש אם אתם משתמשים בגרסא העברית של גוגל אנליטיקס, אז קודם כל – אל.

גם בגלל שרוב המידע האיכותי שקיים ברשת כתוב באנגלית, גם בגלל שהתרגום לעברית הוא גרוע (מה הקשר בין acquisition ל”רכישה”?!) וגם בגלל שלא כל כך מורכב לתרגם את המילים הבודדות שיש בממשק של גוגל אנליטיקס מאנגלית לעברית.

פעם-פעמיים ואתם כבר מתרגלים, ותאמינו לי שזה שווה את זה.

הסיבה שאני אומר לכם את זה עכשיו היא מכיוון שהפרק הנוכחי יעסוק ב-dimensions ו-metrics, והתרגום המובנה של “מאפיינים” ו”ערכים” הוא לא ממש מדויק.

לפני הכל – ספרו סיפור

בקורסים על גוגל אנליטיקס שאנחנו מעבירים ב-All Things DATA College אנחנו מסבירים שבכל דוח בגוגל אנליטיקס יש דיימנשנס ויש מטריקות (dimensions & metrics).

המטריקות מספרות את הסיפור, והדיימנשנס הם הנושא של הסיפור.

קחו את הדוח הזה למשל – הסיפור עוסק בטראפיק האורגני, והוא מספר שבתאריך אותו בחרתי היו 172,520 סשנים: (להסבר מה זה סשן לחצו כאן)

באותה מידה יכולתי להסתכל על המטריקה Sessions לצד דיימנשנס נוספים שקיימים בגוגל אנליטיקס, כמו country, browser, operating system ועוד.

כדי להסביר את זה ניתן דוגמא – אתם הולכים לסופר וקונים פירות – תפוחים ואפרסקים.

מהתפוחים אתם קונים 2 קילו ומהאפרסקים 4 קילו.

הקילוגרמים זו המטריקה שבאמצעותה אתם מודדים את המשקל של הפירות, והמטריקה הזו בעצם “מספרת סיפור” על הפירות – כמה הם שוקלים.

אם נתרגם את זה לאנליטיקס אז השם של הדיימנשן זה “פירות”, זו הכותרת הכללית (כמו Source / Medium) ותחתיה יש פירות מכל מיני קטגוריות – תפוחים, אפרסקים, תפוזים וכו’ (כמו google / organic, google / cpc, referral / cnn.com ועוד).

כמובן שיכולות להיות מטריקות אחרות שמספרות סיפור על הפירות שלנו, כמו קלוריות, עלות לקילו או אחוז מים בפרי – כל אחת מהן יכולה להיות מטריקה שמספרת סיפור על הפרי שלנו, אבל כל אחת עוסקת בהיבט אחר של הסיפור.

אם נמשיל את זה למידע שמופיע בגוגל אנליטיקס, אז דיימנשן יכול להיות country, ותחתיו יש את שמות המדינות – ישראל, ארה”ב, אנגליה וכו’

עבור כל אחת מהמדינות הללו יש לנו מטריקות שמספרות סיפור על אותה מדינה – מספר סשנים שהגיעו מאותה מדינה, מספר יוזרים שהגיעו מאותה מדינה, באונס רייט של אותה מדינה ועוד עשרות מטריקות שקיימות בגוגל אנליטיקס ומתארות את נושא הסיפור שלנו (=המדינה) מכיוון אחר.

דיימנשנס נוספים יכולים להיות שפה, מערכת הפעלה, דפדפן, מכשיר, דף נחיתה, קטגוריית איוונט וכו’ וכו’ – כל אחד מאלו מכיל ערכים תחתיו ועל כל אחד מהערכים תהיה מטריקה שתספר עליו סיפור.

ומה קורה עם נושאים (dimensions) או סיפורים (metrics) שלא נמצאים בילטאין גוגל אנליטיקס?

זה כבר לפרק אחר שיעסוק ב-custom dimension ו-custom metric.

טיפ המליון דולר

הטיפ הזה מסכם על רגל אחת את כל השימוש בגוגל אנליטיקס בפרט ובהסתכלות על דטא בכלל: בכל פעם שאתם מסתכלים על דוח שמציג מספרים – חפשו את הסיפור שהדוח הזה מספר לכם. מה/מי הנושא של הסיפור (=dimension)? ומה הסיפור שהמספרים מספרים עליו (=metric)?

רק כך תוכלו באמת להוציא תובנות ולהבין את המשמעות של המספרים עבור העסק שלכם.

בהצלחה