ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

איך הספאמרים מלכלכים לכם את גוגל אנליטיקס

על מודל המדידה החדש של גוגל אנליטיקס, ה-measurement protocol, כתבתי פה כבר פעם דיי מזמן, והיום אני רוצה להראות לכם כלי חדש וחמוד שגוגל הוציאו שיעזור לכם לבנות את ההיטים הללו, ולבסוף להסביר לכם איך הכלי הזה (או בעצם הדרך החדשה הזו) עוזרת לספאמרים ללכלך את חשבון האנליטיקס שלכם.

למי שלא קרא את הפוסט הנ”ל, אציין בקצרה שיוניברסל אנליטיקס שולח את כל המידע על הביקור של הגולש לשרתים של גוגל, ובכל פעם שאנחנו נכנסים לאתר וטוענים את הקוד של גוגל אנליטיקס הוא בעצם שולח hit מסוג pageview בעזרת ה-measurement protocol הזה.

ככה זה נראה:

ההיט הזה הוא בעצם “קריאה” לשרתים של יוניברסל אנליטיקס, ועל הקריאה הזו מועמסים הפרמטרים המאפיינים את ההיט שנשלח.

למשל – לאיזה חשבון לשייך אותו (זה ה-UA), באיזה URL הפעולה התרחשה (dl), מה ה-client id של אותו גולש (cid) , איזו פעולה התרחשה בכלל (צפייה בדף, איוונט, טרנזקציה) וכל יתר הפרמטרים שאותם אחרי זה נראה בדוחות של האנליטיקס שלנו.

כמובן שהיט לא חייב להיות דווקא pageview אלא יכול להיות גם event (למשל גולש שצפה בוידאו ואנחנו רוצים לעקוב אחרי זה בגוגל אנליטיקס), transaction או סושיאל (גולש לחץ על לייק ואנחנו רוצים לשלוח את המידע על האינטרקציה הזו לאנליטיקס שלנו) ועוד כל מיני סוגים של היטים אופציונליים.

בכל אופן הייחודיות בשיטה הזו (לעומת הקלאסיק אנליטיקס) היא בכך שהיא מאפשרת לנו לעקוב אחרי אירועים שקורים גם בסביבה שאינה וובית, כלומר בסביבה שלא מותקן בה הקוד הרגיל של גוגל אנליטיקס.

למשל?

נגיד שאתם רוצים לשלוח מידע ממערכת ה-CRM שלכם לגוגל אנליטיקס, בכל פעם שליד שהושאר באתר האינטרנט שלכם מבצע רכישה בעזרת המוקד הטלפוני.

הרכישה לא מתבצעת בתוך האתר ולכן הקוד הרגיל של גוגל אנליטיקס לא יודע עליה, וכאן בדיוק נכנס לפעולה ה-measurement protocol שמאפשר לכם לשלוח את המידע הזה לשרתים של גוגל אנליטיקס באופן ידני.

דוגמא נוספת

יש לכם חנות עם קופה רושמת, ובכל פעם שקונה מגיע לחנות ומממש קופון (אותו הוא הוריד באתר) אתם רוצים לשלוח את זה לגוגל אנליטיקס כדי לחבר בין הגולש שהוריד את הקופון לבין הקונה בחנות (כי בחנות הרי לא מוטמע קוד אנליטיקס…).

כל שעליכם לעשות, זה לשלוח POST או GET לכתובת https://www.google-analytics.com/collect ולהעמיס על השליחה הזו את ה-payload, שאלו בעצם הפרמטרים של המידע אותו אתם שולחים.

כדי לבנות את ה-payload הזה, גוגל פיתחו כלי פשוט בשם hit builder שאותו אפשר למצוא באזור ה-GA Dev Tools שלהם בלינק הזה.

הכלי הזה פשוט נותן לכם אפשרות לבחור את ה-property אליו אתם רוצים לשלוח את המידע, להכניס את הפרמטרים והוא כבר יבנה לכם את השרשור המלא אותו אתם צריכים לשלוח.

נתחיל מהפרמטר הראשון, t שמאפיין את סוג ההיט אותו נרצה לשלוח.

כאן נוכל לבחור בין pageview, event, social, transaction וכו’

לאחר מכן נלחץ על השדה של tid שיתן לנו לבחור את מזהה החשבון הרצוי שלנו, ולבסוף נוכל ללחוץ על החץ העגול לצד השדה של cid כדי לרנדר את ה-client id שיזהה את הגולש שלנו.

כדי לשלוח את ה-cid האמיתי של הגולש יש לרשום את הסקריפט הבא, ולדחוף אותו לתוך הפרמטר:

[syntax type=”js”] ga.getAll()[0].get(‘clientId’);[/syntax]

הסקריפט הזה שולף את ה-client id של הגולש מתוך העוגייה, ואתם פשוט צריכים לדחוף אותו לפרמטר cid ב-payload.

לבסוף לחצו על add parameter ותוסיפו את הפרמטרים שאתם רוצים לשלוח.

למשל –

ec – event category

ea – event action

dl – document location

dt – document title

וכן הלאה וכן הלאה (כאן תמצאו את רשימת הפרמטרים המלאה שאפשר לשלוח).

ה-Hit payload בחלק העליון יתעדכן בכל פעם שתשנו את הערך של אחד השדות, ולבסוף תוכלו להעתיק אותו ולשלוח אותו למתכנת או למי שאחראי על ההטמעה של הסיפור.

כדי לדבג את ההיט תוכלו ללחוץ על הכפתור הכחול Send hit to Google Analytics ולשלוח אותו בזמן אמת לחשבון האנליטיקס שלכם:

דרך נוספת לדיבוג – רשמו את הכתובת המלאה של ההיט, והוסיפו את המילה debug לפני ה-collect:

https://www.google-analytics.com/debug/collect?v=1&t=pageview&tid=UA-31146208-8&cid=bae8de64-58fa-47ad-a4ce-bc310dc0b4cf&dp=blalblalba

במידה וההיט שלכם תקין תקבלו את התשובה הבאה:

ואם הוא לא תקין, תקבלו את התשובה הזו (השגיאה בגלל שכתבתי pagevie בלי w, וכפי שאתם רואים כתוב לי בדיוק איפה הבעיה ומה לתקן):

וזה בדיוק מה שעושים הספאמרים…

אני לא יודע מתי בפעם האחרונה הצצתם בדוח ה-referrals של האנליטיקס שלכם, אבל אם תשימו לב טוב תוכלו לראות שהרבה אתרים נחמדים שולחים אליכם טראפיק.

רגע, שולחים אלינו טראפיק? אז זהו שלא…

מה שהם עושים זה פשוט לוקחים את ה-UA של החשבון שלכם ושולחים היטים לשרתים של גוגל אנליטיקס עם ה-measurment protocol, ובפרמטר dr (שהוא בעצם document referrer) רושמים את שם האתר שלהם.

הנה דוגמא מהאתר שלי. ברור לכם שאני לא באמת מקבל טראפיק מהאתרים הללו, מה גם שהבאונס שלהם עומד על 100% עגול, כלומר אין סיכוי שמדובר בגולש אמיתי:

מה הפתרון? פשוט לוקחים את ה-URLs הללו, יוצרים פילטר מסוג exclude > referrals ומכניסים את הכתובות הללו בפילטר כדי שגוגל אנליטיקס יסנן את ה”טראפיק” הזה ולא יתן לו אפילו להכנס.

כמובן שזה לא פתרון גורף כי הספאמרים חכמים מדי (ומתרבים מהר מדי) אז הם פשוט משנים את הכתובות שלהם וכך מצליחים לעקוף באלגנטיות את הפילטר, ולכן צריך להיות עם יד על הדופק וכל כמה שבועות להוסיף את הספאמרים החדשים לרשימת ה-exclude referrals הזו.

יש כל מיני סמי-פתרונות ברשת לנושא הזה, אבל אף אחד מהם לא באמת פותר את הבעיה מהשורש וכל שנשאר לעשות זה לחכות למפתחים הנחמדים של גוגל שיספקו פתרון לנושא (שקיים כבר שנתיים ורק הולך ומחמיר).

happy analyzing 🙂