ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

חוסר תאימות בין גוגל אנליטיקס לנתוני הטראפיק האורגני

לפני כמה שבועות גוגל הכריזו על שילוב מתקדם בין נתוני גוגל אנליטיקס לנתוני Search Console.

כך למשל תוכלו לצפות בכמות החשיפות וה-CTR על עמודים שהופיעו ב-SERP – ולצד זה תוכלו לראות את מעורבות הגולשים (זמן שהיה, באונס וכו’) בדפים האלו.

בכל אופן לא באתי לדבר על היתרונות של השילוב הזה כי עליהם תוכלו לקרוא בלינק שלעיל, אבל כן באתי להזהיר בפני הדרך בה השילוב הזה מתבצע מכיוון שלפעמים היא יכולה לגרום לעיוות של הנתונים.

ואני אסביר:

בגדול השילוב בין נתונים של מערכות שונות של גוגל (למשל Search Console + גוגל אנליטיקס או אדוורדס + גוגל אנליטיקס) מתבצע בצורה פשוטה – גוגל אנליטיקס לוקח נתון משותף שנמצא בשני הדוחות, ואז עובד על פי עקרון של “אם A=B וגם B=C אזי A=C”.

במילים אחרות גוגל אומר כזה דבר: “אם אני יודע (מתוך המידע שמגיע מאדוורדס) שלעמוד site.com/a.html היו 10 קליקים מתוך אדוורדס, ואני גם יודע (מתוך המידע שמגיע מאנליטיקס) שלאותו עמוד היה באונס של 50%, אז אפשר לשים אותם על טבלה אחת ולהגיע שלדף site.com/a.html היו 10 קליקים ובאונס של 50%”.

איזה מידע יכול להתפקשש בחיבור הזה

החיבור של Search Console וגוגל אנליטיקס מתבצע בשלושה מישורים:

1. דפי הנחיתה

2. המדינה

3. המכשיר ממנו הגולש נכנס

הבעיה יכולה להיווצר כאשר ה-URL שנמדד ב-Search Console הוא לא אותו URL שמדווח באנליטיקס.

קחו את ה-URL הזה למשל: https://shop.googlemerchandisestore.com/Google+Redesign/Apparel/Men++s/Men++s+T+Shirts

הוא מכיל אותיות גדולות וקטנות, וככה הוא גם מדווח ב-Search Console.

לעומת זאת בחשבון הדמו של גוגל אנליטיקס הוא מוצג באופן הבא – באותיות קטנות בלבד: /google+redesign/apparel/men++s/men++s+t+shirts

כשאנחנו מסתכלים בדוח ה-Landing Page של התנועה האורגנית באנליטיקס של חשבון הדמו (לינק) אנחנו נראה שלעמוד הזה יש 6,862 קליקים ו-0 סשנים.

איך זה יכול להיות? נורא פשוט: גוגל אנליטיקס מחפש את החוליה המקשרת, ומכיוון שהוא לא מוצא אותה במקרה שלנו הוא מציג את העמודים הללו בתור שני עמודים שונים – אחד מקבל את כל הקליקים (זה שנמדד ב-Search Console) והשני יקבל את כל הסשנים (זה שנמדד בגוגל אנליטיקס):

במקרה שיש מפתח חדחד ערכי הנתונים אכן משתלבים, אבל במקרה שאין מפתח כזהזה יוצר את המצב שאתם רואים בתמונהשני המערכות מדווחות על שני URL-ים שונים לכאורה, וזה יוצר מצב שבו אין מפתח חדחד ערכי עבור הדוחות ולכן הם נמדדים בתור שני עמודים שונים.

איפה זה קורה עוד?

בדוחות האדוורדס בגוגל אנליטיקס, שם אנחנו צופים בנתונים של קליקים, CPC ועלות (נתונים שנלקחים ישירות מהאדוורדס) לצד נתונים של סשנים, באונס רייט ונתונים נוספים שנלקחים מהאנליטיקס.

כתבתי על זה פוסט מפורט לפני כמה זמן, אבל בקצרה אציין שהאדוורדס שואב את הנתונים על הקמפיין AS IS, ולכן אם יש לכם views מחולקים למובייל דסקטופ למשל, אתם תראו את כל הקליקים שהגיעו מהקמפיין הזה – אבל רק את הסשנים שהגיעו ל-view שבו אתם צופים, וזו בדיוק הסיבה שבצילום המסך שלעיל יש לנו 155,000 קליקים אבל רק 82,000 סשנים.

סיכום

אז נכון, זה אמנם מקרה קצה שרובכם לא תתקלו בו בכלל, אבל המסר שלי פה הוא נורא ברור – כדי לעשות ווב אנליטיקס כמו שצריך אתם חייבים להבין את הסיפור שעומד מאחורי הנתונים, לדעת למה דברים מוצגים בצורה כזו ולא בצורה אחרת ולהבין איך אנליטיקס עובד מאחורי הקלעים.

רק ככה תוכלו באמת לוודא את תקינות המידע, ורק ככה תוכלו להוציא ממנו את התובנות הרלוונטיות לעסק שלכם.

בהצלחה!