ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

איך להפוך את הדשבורדים שלכם בדאטה סטודיו למעניינים ואינטרקטיבים יותר

גוגל דאטה סטודיו הוא כבר מזמן לא “הכלי החדש של גוגל”, אלא כלי שהפך להיות כלי ברירת המחדל (לפחות בכל מה שקשור לדשבורדים) של רבים מקרב העוסקים בשיווק דיגיטלי.

הבעיה היא שמצד אחד הדאטה סטודיו מאפשר להציג ללקוחות נתונים בצורה נקייה ויפה, מבלי שהם יצטרכו להתחבר לחשבון האנליטיקס שלהם ולהתחיל ללחוץ על מלא כפתורים עד שהם מגיעים לדוח הרצוי, אבל מצד שני, הפשטות של הדאטה סטודיו הופכת אותו לכלי שבסך הכל מציג את הנתונים, ולא נותן אפשרות לעשות להם אנליזה וניתוחים מתקדמים יותר.

אגב, אני לא אומר שזה חסרון.

אחרי הכל גוגל אנליטיקס נועד כדי שנוכל לנתח את הנתונים ולעשות להם slice and dice, ואילו הדאטה סטודיו נועד להציג את הנתונים השוטפים למקבלי ההחלטות בצורה הכי פשוטה שאפשר, ולכן ככל שנוסיף לו יכולות “ניתוח” – נפגע בפשטות של הכלי.

ובכל זאת הרבה פעמים יוצא לי לשמוע מלקוחות משפטים בסגנון “הדשבורד מצוין, אבל אם רק היית מוסיף פה אפשרות לפלח עוד קצת את הנתונים זה היה נהדר”, ולכן אני חושב שגוגל עושים בשכל בכך שהם מוסיפים פיצ’רים מתקדמים שמאפשרים גם לשחק עם הדאטה ולא רק לצפות בו.

תחשבו על הדוגמא הכי פשוטה בה אתם רואים טבלה שמציגה את ביצועי המכירות של האתר שלכם בחלוקה למדינות, אבל אם אתם רוצים לעשות drill down ולהשוות בין הערים של מדינה ספציפית – אין לכם אפשרות כזו.

דוגמא נוספת – אתם צופים בביצועי מכירות של קטגוריה מסוימת, אבל רוצים לנתח את המוצרים שבתוך הקטגוריה, ואת הוריאציות השונות שיש לכל מוצר.

עד היום זה היה קצת מורכב, אבל לפני מספר שבועות גוגל השיקו פיצ’ר קטן שמאפשר להפוך את הדוחות שלנו להרבה יותר אינטרקטיביים באמצעות שימוש ב-drill down, אז החלטתי לנצל את ההזדמנות ולכתוב פוסט שסוקר את כל האפשרויות הקיימות, נכון להיום, להצגה מתקדמת של נתונים בדאטה סטודיו.

אפשרות #1 – פילטרים

האפשרות הזו קיימת כבר מהימים הראשונים של המערכת, והיא מאפשרת לנו לקבוע פרמטר אחד, שבחירה שלו תשפיע על כל הגרפים שיש בעמוד.

בתמונה שלפניכם, הוספתי פילטר של סוג המכשיר (דסקטופ/טאבלט/מובייל), וברגע שהמשתמש יבחר בסוג מסוים – כל הנתונים שמופיעים בטבלה אודות מקורות התנועה יתעדכנו בהתאם לסוג המכשיר שנבחר:

שימו לב שהפילטר משפיע על כל הגרפים שמופיעים בעמוד, ואם תרצו שהוא ישפיע רק על גרף מסוים תצטרכו לחבר ביניהם באמצעות Group. בדוגמא שלפניכם הוספתי 2 גרפים מסוג Pie chart שרק השמאלי מחובר לפילטר, ולכן בחירה של desktop בפילטר תשפיע רק עליו:

תוכלו לראות שכאשר בחרתי בפילטר להציג לי את נתוני ה-desktop בלבד – זה השפיע רק על הפאי השמאלי, כי רק אותו חיברתי באמצעות group:

אפשרות שניה: פילטרים מובנים בדוח

אפשרות טיפה יותר חדשה (יחסית…) היא האפשרות לסמן Apply filter על ווידג’ט כלשהוא, ואז לחיצה על אחד מהמאפיינים של הווידג’ט תגרום לפילטור של כל הווידג’טים האחרים שיש בעמוד.

בדוגמא שלפניכם הפעלתי את ה-Apply filter על הפאי השמאלי-עליון, וניתן לראות שכשאני בוחר Desktop זה משנה את כל הווידג’טים הנוספים שיש בעמוד.

גם פה אפשר לעשות group בין שני וודג’טים, ואז הפילטר ישפיע רק על הווידג’טים המחוברים ולא על כל מה שנמצא בעמוד.

עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם במה זה שונה מהפילטר הראשון שהצגנו – ובכן באופן הפעולה הם באמת לא שונים, אבל תחשבו שיש לכם את הדוח הבא – הרבה יותר פשוט לסמן Apply filter ולאפשר לגולש לשחק עם הנתונים באמצעות מה שכבר נמצא בעמוד, מאשר להוסיף עוד 4 פילטרים במיוחד בשביל זה:

כדי לתת לכם לנסות בעצמכם עשיתי embed לדוח שיצרתי. לחצו על המאפיינים בווידג’טים השונים ותראו איך זה משפיע על שאר הווידג’טים:

אפשרות #3: Drill Down

עכשיו אנחנו מגיעים לאפשרות החדשה שגוגל השיקו לא מזמן, והיא כבר הרבה יותר דינמית מהפילטרים שהצגנו קודם.

קחו לדוגמא את המקרה הכי פשוט – יש לכם טבלה שמציגה נתוני המרות/כניסות או כל נתון אחר עבור רשימה של מדינות, ואתם רוצים לאפשר למשתמש לעשות drill down על מדינה מסויימת ולנתח את נתוני ההמרות/כניסות עבור אותה מדינה באופן נקודתי.

עד היום, מה שהייתם צריכים לעשות זה לפתוח גרף נוסף לצד גרף המדינות, ולהוסיף פילטרים שיאפשרו לגולש לבחור מדינה מסויימת, או להשתמש בפונקצית ה-Apply filter כמו שעשיתי בדוח הבא:

הבעיה היא שזה תופס מקום מיותר בעמוד ללא שום צורך, ואם תרצו להוסיף drill down נוסף – תכנסו כבר לבעיה קשה.

בדיוק בשביל זה גוגל השיקו לפני זמן קצר את האפשרות לעשות Drill down, שמאפשרת לכם להוסיף רמות נוספות בהיררכיה של הדוח, וכך המשתמש יכול לצלול לתוך הנתונים ולענות על שאלות שעולות לו בנוגע למאפיינים ספציפיים יותר של הדוח.

כך לדוגמא, אם אני יוצר pie chart של כניסות לאתר על פי מדינה, אבל רוצה לאפשר למשתמש ללחוץ על מדינה ספציפית ולנתח את המידע על פי הערים שבאותה מדינה – אני מדליק את אפשרות ה-Drill down, ואז מוסיף את ה-dimensions הנוספים שיופיעו ב-drill down:

כאשר אני ניגש לדוח ורוצה להשתמש ב-drill down, אני צריך קודם כל ללחוץ על המדינה אותה אני רוצה לנתח (אפשר לבחור יותר ממדינה אחת באמצעות לחיצה על Ctrl וסימון המדינה הנוספת), ואז לחצן ימני ולחיצה על Drill down:

זהו. כעת הפרוסות של הפאי יציגו את הערים של המדינה אותה בחרתי.

כאן תוכלו לשחק עם הדוח בלייב ולבדוק אותו בעצמכם:

רעיונות נוספים ל-drill down שהלקוחות שלכם יכולים לאהוב:

browser > browser version

Mobile Device Branding > Mobile Device Info

Device Category > Operating System

Product Category > Product > Product SKU

וכן על זו הדרך.

שימו לב שלמרבה הצער, האפשרות להשתמש ב-Drill down לא קיימת בטבלאות וב-Pivot tables. אמנם גוגל מציעים “מעקף” עליו תוכלו לקרוא כאן, אבל אני לא הייתי ממליץ להשתמש בו בגלל שהוא א. עלול להשתבש בגלל שינויים עתידיים במוצר, ו-ב. הוא מוציא את כל הכיף של הדריל דאון ויוצר חווית שימוש גרועה במיוחד.

הערה חשובה לסיום

זה אמנם לא קשור לדריל דאון באופן ספציפי, אבל אל תשתמשו בפיצ’רים רק בגלל שהם קיימים.

קודם על תחשבו עם עצמכם מה התובנה אותה אתם רוצים להסיק מהנתונים, מה השאלה העסקית, מה אתם בכלל רוצים לדעת על האתר שלכם – ורק אז תחשבו איזה דוח יעזור לכם לענות על השאלות הללו.

אני יודע שזה נשמע פשוט, אבל רוב השאלות שאני נתקל בהן נובעות מנסיון של אנשים להבין את הנתונים מבלי לשאול את השאלות, ואז כשאני עוזר להם להגדיר את השאלה – הם כבר עונים לעצמם את התשובה בלי שום עזרה.