ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

למה העדכון של אפל עלול לפגוע במעקב ההמרות שלכם, ואיך תפתרו את הבעיה

יש הרבה בלבול סביב הנושא של מעקב המרות בגוגל אדוורדס לאור ההכרזה האחרונה של אפל.

מי צריך להטמיע את ה-conversion linker ומתי?

האם צריך אותו גם אם אני משתמש ב-gtag החדש של גוגל אנליטיקס?

ואם אני משתמש בגוגל אנליטיקס בלי gtag?

מה קורה אם אני עובד עם גוגל תג מנג’ר?

האם צריך להטמיע אותו בכל העמודים או רק בעמוד תודה?

ועוד ועוד

לפני שאני מסביר לכם מה היתה ההכרזה האחרונה של אפל ולמה היא בעייתית מבחינת גוגל, בואו נצייר רגע את התהליך שעובר הגולש מהרגע בו הוא מקליק על המודעה ועד לרגע שבו הוא מבצע המרה:

גולש מקליק על מודעה ומגיע לאתר. עובר דף אחד, שניים, שלושה, יוצא מהאתר, חוזר חזרה, ובסופו של דבר מגיע לדף תודה שבו נמצא קוד ההמרה של אדוורדס.

קוד ההמרה הזה מדווח לגוגל שקרתה המרה, אבל איך גוגל יודעת לאיזה קמפיין/מודעה/מילת מפתח וכו’ צריך לשייך את ההמרה הזו?

שאלה מצויינת!

עד היום קוד ההמרות השתמש בעוגייה מסוג third party (בקצרה – עוגייה שמשוייכת לדומיין מסויים אבל גם דומיינים אחרים יכולים לגשת למידע שמאוחסן בה), אבל בעדכון האחרון שאפל עשתה למערכת ההפעלה שלה, 11 iOS, היא הודיעה שעוגיות מסוג third party יוגבלו בצורה משמעותית כדי להגן על פרטיות הגולש.

(“פרטיות הגולש” אעלק)

מה השינוי שאפל עשתה בעדכון האחרון ל-iOS?

משמעות ההגבלה הזו היא שניתן יהיה להשתמש בעוגיות third party בתוך 24 שעות בלבד מהרגע שבו הם נוצרו, ומ-24 שעות ועד 30 יום יהיה אפשר להשתמש בהם רק לצרכי login. לא התעמקתי מה זה בדיוק login, אבל ההגבלה של ה-24 שעות אומרת בעצם שהגולש חייב לבצע את ההמרה תוך 24 שעות מרגע הקליק, אחרת העוגייה כבר לא תהיה זמינה עבור קוד ההמרות והוא לא יוכל לשייך אותה לקמפיין/אדגרופ/מילת מפתח הנכונים!

מה שכן, בכל הפוסטים שנכתבו על הנושא בחודשים האחרונים נאמר ש”במידה וחיברתם בין האדוורדס לאנליטיקס אין לכם מה לדאוג”.

אותי זה שיגע! כי הייתי חייב להבין על איזה “חיבור” הם מדברים בדיוק? 

האם צריך לחבר את האנליטיקס לאדוורדס מתוך ממשק האדוורדס?

אולי צריך לחבר את האדוורדס לאנליטיקס מתוך ממשק האנליטיקס?

או שאולי צריך ללכת על משהו יותר רציני וממש להשתמש ב-import conversion כדי למדוד המרות באדוורדס באמצעות ייבוא של ה-goals מגוגל אנליטיקס? (ואז איך זה משפיע על ה-attribution?)

עכשיו בואו נבין איזה שינוי גוגל עשתה, ואז נבין מה התחדש ומה צריך לעשות (וגם מה לא צריך לעשות)

קודם כל, כדי שקוד ההמרות של גוגל יוכל לקשר בין ההמרה לקליק שהביא את הגולש לאתר הוא חייב להשתמש בפרמטר gclid (ראשי תיבות של google click id).

כולכם בוודאי מכירים את הפרמטר הזה, שבעצם נותן id ייחודי לכל קליק שמישהו מבצע על המודעה.

כדי שקוד ההמרה יוכל לגשת ל-gclid, הוא חייב להיות מאוחסן בעוגייה מסוג first party ולא third party, כי כמו שאמרנו העדכון של אפל חוסם את עוגיות ה-third party לאחר 24 שעות, ולכן אם ההמרה תתבצע אחרי 24 שעות מרגע הקליק – אדוורדס לא יוכל למדוד אותה.

[אגב, נכון שהעדכון הזה תקף רק למשתמשי iOS, אבל יש מספיק משתמשים כאלו ברחבי העולם כדי לשבש לחלוטין את כל המעקב שלנו באדוורדס].

אם כך, הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה לדאוג שבכל סינריו אפשרי תהיה לנו עוגייה שמכילה את ה-gclid. הפעולה הראשונה שאנחנו צריכים לבצע היא להפעיל את אפשרות ה-auto tagging בחשבון האדוורדס שלנו:

עכשיו יש כמה סינריו-ים ובואו נראה מה צריך לעשות בכל אחד מהם:

#1: אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס

במידה ויש לכם קוד של גוגל אנליטיקס באתר (ולא משנה אם הוא hard coded או שאתם משתמשים בתג מנג’ר), אז בכל פעם שגולש נכנסים לאתר שיש בו קוד של גוגל אנליטיקס, וב-URL שלכם מופיע פרמטר gclid – גוגל אנליטיקס יוצרת קוקי נוסף על הדומיין הראשי שלכם שבה מאוחסן הערך של ה-gclid.

לעוגייה הזאת קוראים _gac והיא עוגייה מסוג first party, כלומר רק הדומיין שיצר אותה יכול להשתמש בה.

אם תכנסו לאתר lixfix.co.il/?gclid=sdfsdfsdf תוכלו לראות שנוצרה עוגיה נוספת בשם _gac_[MY TRACKING ID NUMBER] ובה מאוחסן הערך של ה-gclid בתוספת חותמת זמן.

בניגוד למה שכתוב בפוסט של Search Engine Land למשל, העוגייה הזו נוצרת גם אם לא חיברתם שוב דבר לשום דבר! (בתנאי שהפרמטר gclid מופיע, כמובן).

כאשר אתם שולחים קוד המרה של אדוורדס, הקוד הזה לוקח את ה-gclid שנמצא בעוגייה _gac, ומדווח לאדוורדס על המרה שמשוייכת ל-click id הזה.

מה שכן, במידה ולא חיברתם את האנליטיקס לאדוורדס (דרך ממשק האדוורדס, כמו שמופיע בתמונה למטה), אדוורדס יתעלם מה-gclid הזה.

#2: אתם לא משתמשים בגוגל אנליטיקס (מההה?) אבל הטמעתם את ה-gtag החדש של אדוורדס

אם אתם משתמשים בקוד ההמרות החדש של אדוורדס (gtag), זה אומר שהטמעתם את הקוד הבא בכל עמודי האתר:

ברגע שהגולש מגיע לאתר שלכם עם פרמטר gclid, הקוד של ה-gtag שומר את הערך של ה-gclid בעוגייה מסוג first party, וכאשר אתם שולחים את איוונט ההמרות הוא פשוט ניגש לעוגייה ומשתמש בערך של ה-gclid.

#3: אתם לא משתמשים ב-gtag וגם לא באנליטיקס, אבל הטמעתם גוגל תג מנג’ר

אם זה המקרה, יש לכם אפשרות (או יותר נכון – אתם חייבים) להוסיף תג מסוג Conversion Linker בכל העמודים והוא יעשה בדיוק את אותה הפעולה.

אין צורך להגדיר כלום בתג הזה (אבל יש אפשרות לקסטום אותו קצת, כמו שמופיע כאן), והוא יעשה את אותה פעולה כמו בשני המקרים הקודמים – אחסון ה-gclid בעוגייה מסוג first party כדי שקוד ההמרות של אדוורדס יוכל להשתמש בערך שלה:

סיכום

באינטרנט יש מעט מידע על הנושא, וגם מה שיש מופיע בצורה מבולגנת ולא עונה על הרבה שאלות. הייתי צריך לחבר הרבה פיסות מידע ולעשות כמה ניסויים כדי להבין מי נגד מי, ואני מקווה שעכשיו הנושא הזה ברור לכם בצורה טובה יותר.

עכשיו תורכם: תהיו חברים טובים ושתפו את הלינק הזה עם הקולגות שלכם שעושים פרסום באדוורדס, אחרת מעקב ההמרות שלהם עלול להיות ממש ממש לא מדויק, מה שעלול לגרום להם לקבל החלטות לא נכונות בנוגע לניהול החשבון.