ליקספיקס – גוגל אנליטיקס, גוגל תג מנג'ר ואופטימיזציה

מושגי יסוד בגוגל אנליטיקס #3 – סשנים

אז אחרי שהכרנו את מבנה החשבון של גוגל אנליטיקס בשיעור הראשון, ולאחר שלמדנו בשיעור השני על ההיטים שהם אבני היסוד של גוגל אנליטיקס – זה הזמן ללמוד על סשנים.

בהסבר גס אפשר לומר שסשנים (sessions) הם פשוט אוסף של היטים, כל עוד לא עברו 30 דקות בין היט אחד לשני.

נסביר:

הביקור של הגולשים באתר כולל פעילויות רבות: צפיה בדף אחד, קליק על וידאו, צפיה בדף שני, דף שלישי, הוספת מוצר לסל, הזנת פרטי אשראי, לחיצה על המשך, סיום רכישה וכו’ וכו’

כל אחת מהפעילויות הללו נשלחות לגוגל אנליטיקס באמצעות היטים, כאשר חלקם (pageviews) נשלחים באופן אוטומטי, וחלקם דורשים הטמעה ידנית (events, transactions).

אבל מכיוון שלא הגיוני לנתח אירועים נקודתיים כי בסופו של דבר כולם קרו במהלך יחידת מדידה של “ביקור באתר” – גוגל אנליטיקס מאגדת אותם תחת מדד שנקרא session.

אבל איך נקבע מה זה סשן? מה מוגדר בתור “ביקור”?

או במילים אחרות – איך נדע שה-pageview שהגולש ביצע ביום ראשון, קרה בביקור נפרד מה-pageview שהגולש ביצע ביום שני?

מהסיבה הזו גוגל אנליטיקס קבעו שסשן נעצר ב-3 מקרים:

1. אחרי 30 דקות ללא פעילות.

2. בחצות הלילה (על פי אזור הזמן של החשבון).

3. במידה והגולש נכנס ממקור תנועה אחר.

נסביר:

סיום סשן מספר #1 – 30 דקות ללא פעילות

נגיד שהגולש שלכם נכנס לאתר בשעה 12:00 בצהריים, קורא כתבות, לוחץ לייקים ומבצע פעולות שונות ומשונות.

בשעה 12:20 חבר שלו קורא לו לצהריים, והוא פשוט עוזב את המחשב והולך לאכול עד השעה 12:50.

בשעה 12:51 הוא חוזר למחשב וממשיך מאיפה שהוא היה קודם, אבל מכיוון שעברו יותר מ-30 דקות ללא שום היט שנשלח, גוגל אנליטיקס מחשיב את זה לסשן חדש.

אז במקרה הזה זה עוד איכשהוא הגיוני כי הביקור באמת הפסיק כאשר הגולש יצא מהמחשב, ובשעה 12:51 באמת התחיל ביקור חדש.

אבל תארו לעצמכם מה קורה אם הגולש נכנס בשעה 12:00 לאתר, בשעה 12:20 נכנס לעמוד A, צפה בסרטון במשך 31 דקות עד השעה 12:51 ואז עבר לעמוד B:

גם במקרה הזה לא בוצעה שום פעילות (כלומר לא נשלח היט לשרתים של גוגל במשך יותר מ-30 דקות) ולכן גוגל אנליטיקס יחשיב את זה לסשן נפרד, למרות שבמקרה הזה הביקור כן היה רציף ולא הגיוני שעמוד B יהיה משוייך לסשן חדש, נכון?

וזו בדיוק הסיבה שגוגל מאפשרת לנו לשנות את הזמן הדיפולטיבי של הסשן תחת הגדרות ה-Session Settings שנמצאים תחת Property:

תחת התפריט הזה נוכל להאריך או לקצר את משך הזמן הדיפולטיבי של הסשן כפי שאנחנו חושבים שמתאים לאתר שלנו.

או במילים אחרות – כמה זמן ללא פעילות מצד הגולש אנחנו עדיין רוצים להחשיב בתור סשן אחד (המקסימום זה 4 שעות).

כאשר חשוב שתשימו לב לנקודה חשובה מאוד: החל מהעדכון שגוגל עשו ב-11/8/2011 (שזה לפני הרבה זמן) לאף אחד לא אכפת אם הגולש סגר את הדפדפן, מכיוון שכל עוד לא עברו 30 דקות הסשן ימשיך כאילו לא קרה כלום.

סיום סשן מספר #2 – כניסה ממקור תנועה אחר

נגיד שבשעה 9:00 הגולש נכנס לאתר, חיפש את המילה “פרחים במודיעין”, ראה את המודעה של פלורוז ונכנס לאתר דרך מודעת האדוורדס:

אחרי הכניסה לפלורוז הוא נכנס גם לאתרים של המתחרים כדי לעשות השוואת מחירים, אבל בסוף החליט שהפרחים של פלורוז הכי יפים ולכן הוא רוצה להזמין דווקא מהם (דיסקליימר – אין לי שום קשר אליהם), ולכן בשעה 12:10 הוא חוזר לגוגל ומחפש ספציפית את שם המותג, ואז נכנס דרך אחד הקישורים שמסומנים לפניכם:

שימו לב מה היה לנו כאן:

כניסה 1: כניסה מהתוצאות של אדוורדס, שעה 12:00

כניסה 2: כניסה מהתוצאות האורגניות, שעה 12:10

לכאורה, הכניסה השנייה לאתר לא היתה אמורה לפתוח סשן חדש כי לא עברו עדיין 30 דקות ללא פעילות, אבל מכיוון שהגולש החליף מקור תנועה במהלך הזמן הזה, גוגל אנליטיקס כן מחשיבה את זה לסשן חדש.

הפסקת סשן בעקבות שינוי מקור התנועה זה אחד הבאגים הכי מעצבנים שאנחנו מוצאים בהטמעות אנליטיקס, כיוון שעלולים להיות הרבה דברים קטנים שגורמים לכך.

רוצים דוגמאות? בבקשה:

קטיעת סשן בעקבות קוד אנליטיקס חסר

דמיינו לעצמכם מצב בו הקוד של גוגל אנליטיקס מוטמע בכל עמודי האתר site.com מלבד עמוד אחד – נקרא לו B.

הגולש מחפש בגוגל מילה מסויימת ונוחת בדף הבית של האתר, משם הגולש עובר לעמוד A, עמוד B ועמוד C.

מקור התנועה האמיתי הוא google / organic, ומכיוון שבמעבר מעמוד הבית לעמוד A גוגל אנליטיקס מזהה שהדומיין המפנה זהה לדומיין המקור, הוא מגדיר את מקור התנועה דיירקט מה ששומר על מקור התנועה המקורי.

אבל מכיוון שבעמוד B אין קוד גוגל אנליטיקס – בכניסה לעמוד C מקור התנועה יהיה site.com ולכן גוגל אנליטיקס יפתח סשן חדש ויפריד אותו מהסשן הקודם, שהגיע מגוגל אורגני:

הדוגמא הזו נפוצה בעיקר באתרים בהם התשלום מתבצע באמצעות פייפאל, מכיוון שכאשר הגולש יוצא לשלם בפייפאל וחוזר לאתר – הקרדיט על התשלום נזקף לזכות פייפאל ולא לזכות מקור התנועה האמיתי ששלח את הגולש.

דוגמא נוספת – קטיעת סשן בעקבות שימוש פנימי ב-UTM

UTM היא דרך לתייג לינקים כדי לספק לגוגל אנליטיקס מידע על מקור ההגעה של הגולשים.

הרבה אתרים רוצים למדוד הקלקות על באנרים בתוך האתר ולשם כך מוסיפים להם פרמטרים של UTM, שלכאורה אמורים לעזור להם לזהות את הגולשים שהגיעו מהבאנרים השונים תחת דוח מקורות התנועה.

הבעיה היא, שכפי שראינו קודם הסשן נקטע כאשר גולש נכנס ממקור תנועה שונה, וגוגל אנליטיקס מחשיב אותו לביקור חדש גם אם לא עברו 30 דקות ללא פעילות.

מסיבה זו, אם גולשים נכנסים לאתר site.com ממנוע החיפוש של גוגל, ואז מקליקים על באנרים בתוך האתר שמוביל לדף הבא:

site.com/product?utm_source=insite&utm_medium=banner

גוגל אנליטיקס יחשיב את הדף הזה בתור ביקור חדש, והקרדיט על ההמרה לא ילך למקור התנועה המקורי שהביא את הגולש הזה.

השלכה גם על משך הביקור

לקטיעת סשן יש השלכה ישירה גם על משך הביקור באתר, אבל על זה נלמד בפרקים הבאים.

סיכום

בפוסט הזה סקרנו את המושג “סשנים”, ובשורה התחתונה אפשר לומר שסשן זה אוסף של היטים שלא עברו ביניהם יותר מ-30 דקות.

הכרת אופן המדידה של סשנים בגוגל אנליטיקס חשובה מאוד על מנת שתוכלו לזהות בעיות של סשנים שנקטעים באמצע, והבעיה הזו נפוצה מאוד בהטמעות אנליטיקס שלא מתבצעות בצורה מקצועית.