השבוע גוגל פרסמו על שינוי דיי מהותי שהולך לקרות בעוד כחודש (15 באפריל) בפלטפורמת הפרסום שלה ביוטיוב, וחשבתי שזה זמן מתאים לעשות קצת סדר ולהסביר כמה נקודות חשובות בפרסום ביוטיוב – לדעתי התחום הכי מוזנח מבין כל כלי הפרסום של אדוורדס…
השינוי הולך לצמצם את סוגי המודעות הקיימות כיום ביוטיוב מ3 ל2, מה שנראה קוסמטי בלבד אבל תכף נראה שהוא הרבה יותר מזה.
אז קודם כל – סוגי מודעות ביוטיוב לפני השינוי.
כיום בפרסום ביוטיוב יש 3 סוגי מודעות:
1. Instream – מודעה שמוצגת לפני הסרטון שבו הגולש רוצה לצפות, עם אפשרות לדילוג אחרי 5 שניות. השם הנפוץ לסוג המודעה הזאת הוא preroll.
2. In Display – מודעה שיכולה להופיע מעל הסרטונים הקשורים שיוטיוב מציגה לנו כאשר אנחנו צופים בסרטון, ו/או ברשת האתרים השותפים של גוגל אדסנס (בתנאי שהם מאפשרים את סוג המודעה הזה).
3. In Search – מודעה שמופיעה לצד תוצאות החיפוש ביוטיוב.
אלו סוגי המודעות שהיו עד היום, וכאשר היינו יוצרים מודעה חדשה ביוטיוב במטרה לקדם סרטון מסוים הייתה לנו אפשרות לבחור באיזה פורמט אנחנו רוצים שהסרטון הזה יופיע. בואו נסביר לרגע את תהליך יצירת המודעה והאופציות השונות:
אז ככה:
1. בוחרים את הסרטון כמובן.
2. בוחרים באיזה פורמט אנחנו רוצים שהסרטון שלנו יוצג.
3. במידה ובחרנו את הפורמטים In Display ו/או In Search – אנחנו צריכים לכתוב מודעה שתוצג ליד הThumbnail של הסרטון. קישור על המודעה יוביל לעמוד הספציפי של הסרטון או לעמוד הראשי של הערוץ על פי מה שנבחר בשלב 5.
4. במידה ובחרנו פורמט מודעה In Stream – צריך להכניס את כתובת דף הנחיתה אליו אנחנו רוצים שהגולשים יגיעו אחרי לחיצה על הסרטון ו/או לחיצה על הבאנר שנעלה בשלב 6.
5. לאן הגולשים יגיעו אחרי שילחצו על המודעה בפורמט In Display/In Search – עמוד הצפיה של הסרטון או העמוד הראשי של הערוץ.
6. במידה ובחרנו פורמט מודעה In Stream יש לנו אפשרות להעלות באנר מלווה שיוצג לצד הסרטון ויאפשר לגולשים להגיע לדף הנחיתה גם אחרי שהפרירול נגמר, גם אם הם בכלל לא צפו בו ועשו ״דלג״. קליקים על הבאנר הזה הם בחינם וחבל מאוד מאוד לא לנצל את זה, מכיוון שהרבה פעמים הגולשים לוחצים ״דלג״ בלי לחשוב הרבה והבאנר הזה יכול לאפשר לנו להגיע בכל זאת לאותם גולשים. כמובן שיש בזה יתרון גם לגולשים שצפו בפרירול ולאחר מכן המשיכו לצפות בסרטון ביוטיוב, מכיוון שזו עוד הזדמנות להביא אותם לאתר שלנו.
אחרי שבחרנו את כל הנ״ל – שומרים ועוברים לשלב הבא. שלב הTargeting.
[mc4wp_form id=”2160″]
[הערה חשובה]
מודל הטרגוט ביוטיוב שונה קצת ממודל הטרגוט בגוגל אדוורדס ה״רגיל״.
באדוורדס אנחנו יוצרים קבוצת מודעות שתחתיה יש 1. מודעות ו2. שיטת מיקוד כאשר שיטות המיקוד רלוונטיות לגבי כל המודעות שבאותה קבוצה. ביוטיוב לעומת זאת אנחנו יוצרים מודעות לחוד ושיטות מיקוד לחוד, כאשר אפשר כל הזמן להגדיר איזה מודעות יוצגו באיזה שיטת מיקוד.
אם תרצו אפשר לתאר את זה בצורה כזו:
זה אמנם לא מדריך פרסום ביוטיוב אבל חשוב לי לעשות את ההקדמה הזאת כדי להסביר את השינוי שהולך לקרות.
[/הערה חשובה]
אוקיי, אז עכשיו כשהבנו איך עובדת שיטת המיקוד ביוטיוב, בואו נלך לשלב של יצירת ה-Targeting Group:
1. לאילו מודעות אנחנו רוצים לשייך את קבוצת המיקוד הזו (עכשיו אתם מבינים למה הסברתי את זה קודם?).
יש חשיבות מרובה להגדרה הזאת מכיוון שאם תיצרו מודעת InStream ותשימו לה מיקוד לפי Target people who are searching זה לא יעבוד מהסיבה הפשוטה שהמודעה הזו יכולה להופיע רק בתוך סרטון ולא בתוצאות החיפוש.
2-3. לאחר מכן ניתן את הביד שלנו, כאשר במידה ושיטת הטרגוט משוייכת למספר פורמטים של מודעות יש לנו אפשרות ללחוץ על הקישור הקטן (מספר 3) ולתת ביד שונה לכל פורמט. יש בזה הגיון מסוים מכיוון שהרבה פעמים נרצה לתת ביד גבוה לאנשים שמתעניינים בנו באופן אקטיבי (לוחצים על מודעת In Display/In Search) מאשר כאלו שצופים בנו באופן פסיבי רק בגלל שדחפנו להם את הסרטון כפרירול.
4. בשלב הבא – איפה אנחנו רוצים שהמודעה שלנו תופיע.
יש לנו פה אפשרות לטרגוט לפי דמוגרפיה (גיל/מין), topics (כלומר הנושא של העמוד שבו הגולש נמצא כרגע), או Interest שזה תחומי העניין של הגולשים באופן כללי על פי מה שגוגל שייך אותם.
שימו לב ש3 הטרגוטים האלה תקפים רק למודעות Instream וIn Display ויכולים לגרום למודעה שלכם להיות מוצגת גם ברשת התוכן של גוגל אדסנס, באתרים שמאפשרים מודעות וידאו כמובן.
5. אפשרות לטרגוט על פי מיקומים (רשת המדיה בכללותה, כולל יוטיוב כמובן), רשימות רימרקטינג (שימו לב לרשימות הנוספות שיוטיוב מציע לנו מעבר לרשימות הרגילות) וכמובן Contextual Targeting שפועל כמו מיקוד לפי keywords ברשת התוכן של גוגל – רק שכאן זה עובד גם ביוטיוב וגם ברשת התוכן.
6. תקף אך ורק למודעות In search – מיקוד לאנשים שמחפשים במנוע החיפוש של יוטיוב מילות מפתח מסויימות.
ועכשיו שימו לב לדבר חשוב מאוד!
כל שיטות המיקוד ביוטיוב פועלות על ״וגם״, וכדי שזה יפעל על ״או״ אתם חייבים ליצור רשימה נפרדת.
לדוגמא: אם בחרנו לטרגט גברים בגילאי 45-54 ובחרנו Interest ״מכוניות״ ו״עסקים״ – אז כל גבר בגיל 45-54 יראה את המודעה שלנו בתנאי שהוא מתעניין בעסקים, או בתנאי שהוא מתעניין במכוניות.
אם נוסיף שיטת טרגוט שלישית כמו רימרקטינג למשל – אז רק מי שהוא גם גבר בגילאי 45-54, וגם מתעניין בעסקים/מכוניות, וגם נמצא ברשימת הרימרקטינג שלנו – רק אז הוא יראה את המודעה.
אם אתם רוצים ליצור קבוצות שפועלות על ״או״ אתם חייבים ליצור Targeting Group חדשה, וזה בניגוד לרשת המדיה בגוגל אדוורדס הרגיל שבה אתם יכולים לבחור בין Target and Bid או Bid Only (אבל זה כבר לפוסט נפרד).
ואחרי שהבנו את כל זה, בואו נראה מה הולך להשתנות
1. במקום לבחור את הפורמטים של המודעות ביצירת המודעה – נבחר אותו בהגדרות הקמפיין וזה יחול על כל המודעות תחת אותו קמפיין.
2. במקום שהרשתות בה יוצגו המודעות שלנו יקבעו לפי הפורמטים שנבחר – מהיום אנחנו יכולים לבחור גם באיזה רשתות אנחנו רוצים להופיע. ממש כמו גוגל אדוורדס הרגיל – גם ביוטיוב יהיה Youtube Search, Youtube Display וGoogle Display Network.
3. In Search ישתלב עם In Display ומעתה נוכל לבחור בין 2 פורמטים בלבד.
4. במקום לבחור מילות מפתח לאנשים שמחפשים, ובנוסף מילות מפתח לפי context – נבחר מילות מפתח באופן כללי ויוטיוב יציג אותם גם לאנשים שמחפשים וגם לאנשים שצופים בתוכן שמכיל את מילות המפתח הללו (דיי דומה לשיטת הפרסום החדשה Search with Display Select).
המשמעויות העיקריות של השינוי הזה הן שתיים:
1. מעכשיו נוכל לטרגט לפי תחומי עניין/גילאים/נושאים/רימרקטינג לא רק אנשים שצופים בתוכן מסוים – אלא גם אנשים שמחפשים תוכן.
לדוגמא: נגיד שיש לכם עסק לצילום אירועים ואתם רוצים לפנות לקהל שמחפש צלם חתונות, אבל לא קהל שמחפש צילום בר מצווה. עד היום הייתם צריכים להוסיף מילת מפתח ״צילום אירועים״ ו״צילום חתונות״ בTarget people who are searching, ולקוות שהמילה צילום אירועים לא תביא לכם ילדים בני 13 שמחפשים צלם לבר מצווה שלהם.
מהיום תוכלו להוסיף את המילה ״צילום אירועים״ ב-Targeting ולתת גם טרגוט לפי גילאי 25-34 וכך לפנות אך ורק לזוגות צעירים לפני חתונה.
דוגמא נוספת: נגיד שיש לכם עסק לפרסום בגוגל אדוורדס ואתם רוצים לפרסם את השירותים שלכם לאנשים שמחפשים קורסים או tutorials על גוגל אדוורדס ביוטיוב, בתנאי שהם ביקרו אצלכם באתר. פעם לא הייתם יכולים לעשות את זה, אבל אחרי השינויים החדשים אתם תוכלו פשוט לשים את המילים ״גוגל אדוורדס״ בחלק הTargeting ולהוסיף טרגוט רימרקטינג שיציג את המודעה שלכם רק למי שמחפש את מילות המפתח הללו, בתנאי שהוא נמצא ברשימת הרימרקטינג.
2. השינוי המהותי השני הוא שאם עד היום כאשר בחרנו In Display היינו מופיעים ברשת המדיה של יוטיוב + GDN ואם בחרנו In Search היינו מופיעים ברשת החיפוש של יוטיוב, אז מהיום הכל יהיה In Display ואנחנו נוכל לבחור באיזו רשת מבין ה3 אנחנו רוצים להופיע.
שימו לב שבחירת הרשת תיעשה בהגדרות הקמפיין ותחול על כל המודעות שתחת אותו קמפיין!
זה אומר שאם תרצו למקד מודעות מסויימות רק לרשת החיפוש של יוטיוב ומודעות מסוימות רק לרשימת רימרקטינג – תצטרכו לפתוח לכל אחת מהם קמפיין נפרד, ולא מודעה נפרדת כמו שהיה עד היום.
סיכום
אני חושב שהשינוי הזה מבורך ועדיף מאוחר מאשר לעולם לא. ניהול קמפיינים ביוטיוב היה דיי לא כיפי עד היום, במיוחד לאנשים שמפרסמים הרבה במערכת הסטנדרטית של אדוורדס ורגילים להיררכיה של קמפיין>קבוצת מודעות>מודעות+מיקוד.
צריך לזכור שהתשלום על מודעות ביוטיוב מתבצע רק על פי אנשים שצפו/הקליקו על המודעה, מה שנקרא TrueView.
לגבי מודעות In Display וIn Search – אתם תחוייבו אם מישהו הקליק עליהם, ולגבי מודעות In Stream אתם תחוייבו רק אם הגולש צפה בפרירול שלכם למעלה מ30 שניות (או עד סוף הסרטון בסרטונים שקצרים מ30 שנ׳), אבל לא תחויבו אם הוא הקליק על הסרטון או על ה Companion banner.
ועכשיו תורכם: מה דעתכם על השינוי? האם אתם מפרסמים בכלל ביוטיוב או שאתם הולכים כמו כולם למקומות המוכרים והידועים (אדוורדס)?
אשמח לשמוע אתכם בתגובות!
היי שוקי ,
כרגיל פוסט מעולה על נושא חשוב ו “מוזנח” יחסית
תודה
תודה שלומי.
כל נושא היוטיוב מוזנח בארץ, לדעתי בגלל שרוב המפרסמים לא עובדים עם תקציבים גדולים והשקעה ב״מיתוג״ נראית להם מיותרת.
אולי המילה מיתוג לא מדוייקת – יותר נכון להגדיר את זה engagement ובניית קהילה אבל מה שבטוח שזה לא direct response ולכן לא משכנע את המפרסים ממבט ראשון
שינוי מבורך בהחלט. תודה שוקי.
שוקי , פוסט מעולה
מסכם בצורה ברורה וידידותית.
מסכים אתך שלא מספיק מנצלים את הפרסום הזה ולהערכתי השימוש בו יגדל משמעותית לאט לאט
השינוי אמור להיכנס בהדרגה או בבת אחת בכל החשבונות?
לא בטוח שהשימוש בו יגדל משמעותית, מכיוון שלהיות ביוטיוב זה אומר שאתה לא מתמקד בלידים ובdirect response אלא יותר במסביב (בניית קהילה, engagement, מעורבות גולשים, מיתוג וכו׳).
בנוסף, לדעתי בגלל שיוטיוב הוא לא טרנד לוהט כמו פייסבוק אנשים לא יפנימו לעולם את החשיבות של השקעה בבניית ערוץ ממותג רציני עם פעילות שוטפת.
נכון שיש הרבה טראפיק ביוטיוב והרבה גולשים נמצאים שם (לא פחות מפייסבוק) אבל בגלל שזה לא טרנד לוהט אלא סתם טרנד – המפרסמים לא ימהרו להכנס לשם.
אגב לשאלתך – לדעתי השינוי יכנס בהדרגה כמו כל השינויים של גוגל, אבל לא ראיתי לזה התייחסות מיוחדת
לדבר הקבוע באינטרנט קוראים שינוי.
הפרסום באדוורדס והפרסום ביוטיוב כמו גם בפייסבוק ובמערכות פרסום נוספות דורש התמחות רבה. גוגל מנסים לפתות בעלי עסקים להיכנס לפרסום ב- 6 צעדים קלים, אבל ברור לי ובטוח גם לך שאין להם סיכוי לשרוד ולהתמצא בין השדות הנגללים, תיבות הסימון וכפתורי הרדיו.
מלבז זאת צריך להיות כל הזמן מעודכנים לגבי השינויים כי השינוי הוא הדבר הקבוע באינטרנט.
תודה על שאתה טורח, לומד, מזקק לנו את העדכונים ומגיש לנו אותם בצורה ברורה ופשוטה להבנה. יישר כוח!
תודה רבה זהר 🙂
שמח שאתה נהנה מהפוסטים
פושט מעולה שוקי!
תודה גלעד 🙂
שאלה, למה לא לבנות קמפיין שלם עם 2 מודעות לפי מיקוד אחד? מאשר קמפיין עם כמה מודעות וכמה טרגטינג
לא יודע אם הבנתי את השאלה, אבל אתה יכול לבנות 2 מודעות למיקוד אחד ואתה יכול גם ל2 מיקודים. השאלה היא למי אתה רוצה להגיע ועם איזה מודעה.
באופן עקרוני נושא הדוחות ביוטיוב לא מאוד מתקדם (בלשון המעטה), ולכן לא כדאי להעלות עם אותה מודעה ב3 הפורמטים (display, search, instream) אלא לפצל.
מה שאני מנסה להגיד זה – לא עדיף פשוט לעשות קמפיין לכל מיקוד?
ככה יש לך הרבה יותר שליטה בכל הפרמטרים
אחרי השינוי בוודאי שנהיה חייבים לעשות קמפיין לכל פורמט מודעות (לא מיקוד).
הרעיון בפיצול הוא כדי שתהיה לך יכולת שליטה על מודעות instream וindisplay בנפרד, מכיוון שאופן ההצגה שלהם הוא שונה ובאופן עקרוני גם הקהל שצופה בהם הוא עם אופי שונה (בinstream אתה ״דוחף״ לאנשים את הסרטון, בindisplay מציע להם אותו, ובin search מציע להם אותו בהתאם להבעת עניין ראשוני שלהם על ידי שאילתת חיפוש).
מכיוון שהסרטונים של in stream בדרך כלל גומרים את התקציב ולא משאירים לשאר הפורמטים, אני עד היום נהגתי לפצל אותם לקמפיינים נפרדים כדי שאוכל לשלוט על התקציב בצורה יותר הדוקה.
בכל מקרה בתור מודעה תמיד כדאי לפצל ולעשות מודעה נפרדת שתרוץ instream ומודעה נפרדת שתרוץ in display כי אחרת חלק מהנתונים מתערבבים וזה קצת מבלבל
היי שוקי, כשאני נמצא בכרטיסייה targets אני רואה את כל הנתונים של קבוצת המיקוד, בין אם יש לי מודעה או עשר באותו קמפיין. אני מעוניין לעשות סינון, כלומר לדעת מה הנתונים של כל מודעה בנפרד. האם זה אפשרי? כי לא מצאתי דרך לעשות זאת, חשבתי אולי לעשות הפרדה של קמפיינים.
היי אורי,
אתה צודק, וזו באמת הסיבה שכשאני מעלה קמפיינים אני משתדל לקבץ מודעות דומות בלבד ולשייך להם טרגוט נפרד משלהם.
כלומר אם יש לי כמה מודעות שהם דיי דומות וההבדל ביניהם הוא קטן (כזה שלא חשוב לי לראות בדוחות) אני שם אותם על אותו טרגטינג, ואם יש לי מודעות שונות או אפילו סוגי מודעות שונים (למשל instream וin display) – אני פותח לכל אחד טירגוט נפרד.
בכלל נושא הטרגוט ביוטיוב הוא קצת מבלבל ושונה מהטרגוט באדוורדס. שים לב לתרשים שהעליתי בתחילת הפוסט שקצת מסביר את זה יותר טוב.
תודה על התגובה המהירה. אז אם יש לך שתי מודעות שונות תחת אותו קמפיין, אבל עם אותו קהל יעד אתה תפתח עדיין שתי קבוצות מיקוד כדי לעקוב אחריהן בצורה טובה יותר?
[…] ללקוחות שלי הם גוגל אדוורדס, גוגל אנליטיקס, פרסום ביוטיוב ופייסבוק, וכמובן כל מה שמסביב ודרוש להצלחת הקמפיינים […]
[…] לשלם כדי לקבל חשיפה. פרסום בגוגל, פרסום בפייסבוק, יוטיוב וכל שאר המדיות הממומנות. כאשר משלמים – יש חשיפה. […]
פוסט מעולה! תודה רבה שוקי!
תודה ארתור!