המאמר הבא מיועד לבעלי עסקים קטנים שמתלבטים לגבי הדרך הנכונה לשיווק באינטרנט.
לעסקים קטנים אין את תקציבי הפרסום והשיווק של עסקים גדולים המאפשרים בדיקת אפיקים ניסיוניים, הם חייבים לקבל פתרונות מוכחים (עד כמה שאפשר) שיעבדו בשבילם כבר מהשקל הראשון.
במאמר הבא ניגע בארבעה אפיקי פרסום שלדעתי יתאימו מאד לצרכים של עסק קטן.
לא כל אחד מהאפיקים יתאים לכל סוג עסק. האפיקים הללו מספיק מגוונים בכדי שהרוב המוחלט של בעלי העסקים הקטנים ימצא בהם לפחות אחד שיתאים לו, אם לא יותר מזה.
המאמר נכתב על ידי דניאל זריהן.
ארבעת האפיקים הללו הם:
- קידום אתר אורגני
- קידום ממומן בגוגל
- קידום ממומן בפייסבוק
- רשימת תפוצה
במאמר הזה נסקור בקצרה את כל אחד מאפיקי הפרסום הללו, נעמוד על יתרונותיו וחסרונותיו, ונבחן אותו בעין של בעל עסק קטן.
קידום אתר אורגני
ערוץ השיווק הראשון שאסקור הוא הערוץ של הקמת אתר אינטרנט וקידומו האורגני.
למרות שזהו ערוץ שמשמש גם עסקים גדולים, ולמרות שהוא מצריך הרבה השקעה, אני עדיין סבור שהוא נותן תמורה מעולה ותוצאות גם לעסק הקטן.
קידום אורגני של אתר מצריך שני דברים בסיסיים: הקמת אתר שבנוי נכון לקידום, וביצוע פעולות קידום מידי חודש בחודשו. קידום אתרים, בגדול, נשען על שלוש ‘רגליים’:
- קישורים חיצוניים – אלו הם קישורים שמגיעים לאתר שלנו מאתרים אחרים ברחבי הרשת ומשמשים כהמלצות עליו.
- תוכן – כאן מדובר בתוכן נכון שימשוך גולשים להגיע, להשאר ולהפוך ללקוחות של העסק.
- אופטימיזציה של האתר – הסעיף הזה כולל כל מיני תתי סעיפים שעוסקים בחוויית משתמש, ניראות האתר למנועי חיפוש, מהירות האתר ועוד גורמים רבים.
פעולת הקידום אם כן, כוללת הרבה ידע ומיומנויות.
המשמעות הישירה היא שהקמה וקידום של אתר ידרשו הוצאה כספית ראשונית שאליה יתווספו הוצאות חודשיות קבועות.
בנוסף להוצאות הכספיות, תדרש גם סבלנות עד לקבלת תוצאות. ברוב המוחלט של הזירות ידרשו כמה חודשים עד שנראה פירות לעמלנו ולכספנו.
קידום אתר עסקי בצורה אורגנית דורש הרבה השקעה. האם היא מצדיקה את עצמה מבחינת התוצאה? במקרים רבים – כן בהחלט. תלוי גם מאד בלקוח והסבלנות שיש לו.
הנסיון מראה שעסקים קטנים יכולים להגיע לתוצאות טובות על ידי קידום אתרים נכון.
בואו נראה מה הם היתרונות מהאפיק הזה:
- קידום אתר אורגני יוצר לנו בעצם נכס אינטרנטי מניב. לאחר ההשקעה הראשונית, אין עוד הוצאות על כל גולש שמגיע לאתר. דף שלנו שמקודם טוב, יוכל להשאר בראש תוצאות החיפוש זמן רב בתחזוקה מינימלית ולהמשיך לעבוד בשבילנו.
- קידום אורגני מאפשר לנו למצא ולפרסם בנישות קטנות אבל רווחיות בשבילנו. אם מצאנו נישה כזו, עלויות הקידום שלנו יהיו נמוכות לעומת התנועה שנקבל לאתר.
- גולשים שמגיעים לאתר בחיפוש אורגני מהווים לקוחות פוטנציאלים טובים יותר. אותם גולשים סומכים על תוצאות החיפוש ואינם מרגישים שהגיעו לאתר על ידי פרסומת שאיננה אובייקטיבית.
עסק קטן שיערך נכון מבחינת המטרות העסקיות הנדרשות לו, יוכל להגיע לתוצאות עסקיות טובות גם בתקציבים קטנים יחסית.
הנה דוגמא לאתר עם תקציב קטן (למעשה, 90% מהעבודה הייתה קישורים חיצוניים והשאר – המלצות לשינויים שבוצעו על ידי הלקוח) שלאחר חודשיים קפץ משמעותית במיקומים שלו:
קידום ממומן בגוגל
יש דרך מהירה להגיע לדף הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל והיא כמובן לקנות מודעות.
רכישת המודעות בגוגל נעשית בצורה ‘מטורגטת’.
הכוונה היא שבונים מודעות ובהן מגדירים בראש ובראשונה את מילות החיפוש בהן תופיע אותה מודע. לאחר מכן מגדירים את פילוח הקהל מבחינת מיקום ועוד נתונים שונים ולבסוף מגדירים תקציב פרסום ועלות הקלקה.
כל זאת חשוב לדעת מפני שגם בניית קמפיין כזה דורשת מיומנות. מי שאין לו נסיון בכך יצטרך כנראה עזרה מקצועית שמתומחרת באחוזים מתוך התקציב החודשי של הקמפיין.
(אם אתם לא רוצים לשלם כל חודש לאיש מקצוע ואתם סומכים על היכולות שלכם, תוכלו ללמוד את זה במגוון מכללות שמלמדות את התחום, או להרשם לקורס האונליין היחיד שקיים בארץ ומלמד איך לפרסם בגוגל ובפייסבוק, וכל זה מהבית שלכם ובזמן שנוח לכם.)
קניית מודעות מצריכה תשלום שנגבה בדרך כלל לפי הקלקה (לחיצה על המודעה). ברגע שנגמר התקציב, נגמרת גם תנועת הלקוחות אל האתר או דף הנחיתה. בואו נבחן מדוע בכל זאת זה יכול להיות אפיק מעניין בעיקר לבעלי עסקים קטנים:
- מיידיות – בקמפיין ממומן ניתן להגיע ללקוחות פוטנציאלים באופן כמעט מיידי. הקמפיין מתחיל לרוץ מייד ובתנאי שיש מספיק חיפושים רלוונטים, התנועה לאתר תגיע. זה יכול להיות יעיל בשביל מבצעים פתאומיים, כתגובה לאירוע מסויים או פשוט כדרך ליצירת הכנסה מיידית.
- השקעה ראשונית קטנה יחסית – ניתן להרים קמפיין שמבוסס על דפי נחיתה ולא על אתר שלם. אותם דפי נחיתה אוספים ‘לידים’ או מובילים לשיחות טלפון למשל. זה הופך את האפיק הזה למאד נגיש גם למי שאין לו כרגע אתר שלם שבנוי נכון.
- תקציבים נמוכים – זהו אפיק שניתן להכנס אליו עם תקציבים נמוכים יחסית. ניתן לבחון מוצרים או שירותים חדשים והכל בעלות קטנה. את הקמפיינים המוצלחים משכפלים וממשיכים ואת אלו שלא – זונחים. זה מאפשר לעסק קטן להתנסות בדסרים חדשים מבלי לסכן הרבה.
קידום ממומן יכול להתבצע כמובן במקביל לקידום אתר אורגני. שני האפיקים הללו יכולים להשלים זה את זה. בניית אתר מקצועי תשרת אותנו גם בקידום האורגני וגם תאפשר לנו לבנות קמפיינים ממומנים בגוגל.
קידום ממומן בפייסבוק
הסעיף הזה כולל בתוכו גם את החלקים ה’לא ממומנים’ בפייסבוק.
לאחרונה, לא ניתן להגיע לחשיפה גדולה ללא קידום ממומן בפייסבוק, כך שאין הרבה במה לדון בבניית דף בלבד. הקידום בפייסבוק מצריך מאיתנו יצירה של תוכן ופרסום באופן תדיר. גם זו פעולה שכנראה נצטרך לתת לבעל מקצוע לבצע בשבילנו. היתרונות בפייסבוק הם רבים ורצוי בהחלט לשקול את הערוץ הזה:
- פילוח ובניית קהל – בפייסבוק יש אפרויות מעולות לפילוח אוכלוסיה ובניה של קהל יעד מאד ספציפי. זה כלי חזק מאד שעוזר לנו להגיע בצורה מדוייקת ללקוחות פוטנציאלים והכי חשוב, לא לבזבז בפרסום על מי שאנחנו יודעים שלא יקנה מאיתנו.
- מיתוג וחשיפה – הפרסום בפייסבוק מתאים מאד למיתוג של העסק שלנו ויצירת קמפיינים של חשיפה למוצר או שירות. זה מאפשר לנו כעסק קטן לבנות קמפיינים כמו חברה גדולה ולבנות לאט לאט מותג מוכר.
- תקציב התחלתי קטן – גם באפיק הזה יש לנו אפשרות להתחיל בקטן, לראות מה עובד, ולהמשיך איתו. זהו, שוב, יתרון אדיר לעסק עם תקציב מאד מוגבל – יש לו עדיין את היכולת לבדוק ולנסות דברים חדשים תוך סיכון מינימלי.
רשימת תפוצה
נסיים באחד הערוצים החזקים ביותר שלדעתנו לא זוכה למספיק מודעות בקרב עסקים קטנים.
הרעיון הבסיסי ברשימת תפוצה הוא שמירה על קשר עם לקוחות ולקוחות פוטנציאלים, שיכול להתבצע גם בצורה אוטומטית כפי שתוכלו לראות בצילום המסך שלפניכם:
הדבר מצריך יצירה של תוכן מעניין באופן עקבי ובנייה של רשימת דיוור לאותו התוכן, עם הגדרות שקובעות מתי כל גולש יקבל איזה תוכן.
יצירה של תוכן איכותי ומעניין היא הקושי העיקרי שיש בשיטת השיווק הזו, אולם אם עברנו אותו, מחכה לנו תמורה גדולה. הנה כמה סיבות בגינן יהיה שווה להתאמץ:
- רשימת תפוצה היא נכס – רשימה של לקוחות פוטנציאלים שמקבלים ופותחים מיילים שלנו היא נכס שניתן יהיה להפיק ממנו הכנסה במשך זמן רב. הרשימה גם לא נמצאת בפלטפורמה ו או אחרת שיכולה לשנות את תנאי השימוש.
- העלות השולית של הפרסום איננה עולה כאשר הרשימה גדלה. ההתחלה תמיד קשה, פרסום לרשימת תפוצה קטנה ידרוש הרבה מאמץ ביחס לתמורה. מצב זה ישתנה במהרה כאשר הרשימה תגדל. לאחר שהגענו לרשימה גדולה דיו, זהו ערוץ פרסום מאד משתלם ביחס להשקעה.
- דיוור לרשימת תפוצה מהווה קשר אישי כמעט עם לקוחות פוטנציאלים. זה ממתג אותנו כעסק מקצועי ואת החתום על הדיוור כבעל סמכות בנושא. כל זה ישרת אותנו כאשר נמליץ על מוצר או נבקש מהקורא לבצע פעולה כלשהי.
בניה של רשימת תפוצה היא כאמור משימה קשה בהתחלה, אבל אנחנו מאמינים שהאפיק הזה יכול להתאים מאד לכל בעל עסק שיש לו הרבה מה להגיד בתחום של העסק שלו ואף בתחומים משיקים.
תתפלאו לדעת, אבל הלקוחות הפוטנציאלים שלכם מאוד ישמחו לשמוע מכם ולקרוא לגבי חידושים מעניינים, אירועים בולטים או פתרונות שיוכלו לעזור להם, וזה ימתג אתכם בתור “מומחים” בתחום שלכם ויעזור לכם להיות בתודעה שלהם עד שיגיע הרגע שבו הם יצטרכו/ירצו את המוצר או השירות שאתם מציעים.